Drömmen och äventyret

Äventyr. Ett ord med säkert lika många betydelser som det finns äventyrare. För mig handlar äventyr mycket om drömmar. Alla mina äventyr börjar med en dröm … och slutar ofta med nya drömmar. Just nu har jag ett par skidäventyr, några cykeläventyr, och ett gäng kiteäventyr på mitt drömlager. Men sen jag blev pappa har tiden för att faktiskt genomföra något av dem kraftigt begränsats. Eller så har mina äventyr fått attributet: ”med barn”.

Ett äventyr som inte skulle fungera med attributet ”med barn”, ligger alldeles utanför dörren och upptar mycket drömutrymme. Jag drömmer om att korsa Stockholms skärgård med kite och surfbräda. Tack vare att jag smidde planer för detta äventyr, träffade jag min kompis Jens. Vi hade varsin sambo med varsin bulle i ugnen och ingen av oss fick lov att sticka ut på allt för avancerade äventyr ensamma. Men tillsammans gick det bra. Vi startade från en brygga i Nynäshamn, men vinden tog sig aldrig, utan blev svagare när vi kom ut på Mysingen. Det blev två timmars simmande/drivande tills vi kom till Yxlö. Bara ett par dagar senare och med lärdomen att det var tvunget att blåsa pung, tog vi pendeltåget ner till samma brygga. Vi seglade ner över Mysingen, genom Dalarö ström och tre timmar senare, och 55 km längre norrut, gick vi i land vid Björkvik på Ingarö. Det gick! Signalsubstanser sprutade ur öronen och på buss 428 mot Slussen smiddes nya planer … föddes nya drömmar.

Vindförhållandena i Stockholms skärgård är inte helt förutsägbara. Vi ägnade ett år åt att kartreka lämpliga rutter, att hitta optimala packsäckar, hitta sätt att kommunicera, att optimera den optimala utrustningen, att vänta på vind … helt enkelt att drömma. När väl septemberstormen kom, var vi så taggade att vi tog en lite för stor risk. En vindby kastade upp mig i ett träd och ner på en vändplan. Jag landade på armen och fick krossskador i vänsterhanden. Det blev ett år till av planering och att läka min skadade hand. Ett år till av drömmar.

En sensommardag nästkommande år, lyckades vi få tillräckligt med vind för att våga oss på en annan typ av tur. Vi tog båten upp till Saffransskäret mitt emot Möja. Där riggade vi för att sedan segla över Björkskärsfjärden och ut till Nassa. Vi fick en fantastisk segling, som förstås födde nya drömmar. Tyvärr lyckade vi inte matcha ihop ledighet samtidigt som höststromarna gick i höstas. Men drömmen om att korsa Stockholms skärgård med kite och surfbräda lever kvar. Det kommer bli en magnifik tur mellan kobbar och skär, genom fantastiska ytterskärgårdar, en upplevelse som inte kan jämföras med någon annan.

Den turen drömmer jag om, hela tiden. Men när jag har gjort den, kommer jag helt säkert drömma om en ny. Så brukar det ju bli. Så brukar alla mina äventyr sluta. Jag vet däremot inte hur dina äventyr ser ut, men jag misstänker att de består lika mycket av drömmar som mina.

//Johan

3 reaktioner på ”Drömmen och äventyret

  1. 100% igenkänningsfaktor!!! Får inte heller sticka ut på äventyr själv längre sen man fick barn men hoppas att någon hänger med mig i sommar när jag ännu en gång kitar över till Danmark från Höganäs.

Kommentera

