KebClassic med Team Addnature

Fotograf: Jan Hugo Salamonsen

KebClassic, nu är det dags igen! Två år har gått sedan jag (Lisa), Pernilla och Sigrid var där. Då tävlade vi i tremannalag men nu är det i tvåmannalag. Dessutom är övernattningen i bivack borttagen. Det momentet såg jag personligen, som den största utmaningen. Den skräckblandade, pirriga, nervösa och spänningsfulla känslan jag hade i kroppen inför tävlingen var ju någonting positivt. Men att behöva tillbringa natten i en bivack efter ca. 9 timmars tävlande och dessutom behöva bygga den själv … nu är det momentet som sagt borttaget. På gott och ont kan man tycka.

Vi visste att tävlingen skulle bli riktigt tuff och var inställda på att våra tre månader av föreberedelser skulle bli stenhårda. Målet var att bli så fysiskt starka det bara var möjligt på denna korta tid. För att vi skulle få ett bra träningsupplägg anlitade vi Johan på InMo. Han satte upp 6-veckors program, som innehöll två styrkepass på en och en halvtimme samt tre konditionspass. Ett av konditionspassen var ett längre långpass på ca. 3 timmar. Såhär i efterhand så har jag lärt mig att det är långpassen, nötandet backe upp och backe ner, som är avgörande för vilken form du kommer att ha på startlinjen. Man blir helt enkelt bra på det man tränar, så är det bara. Jag kan intyga att Hammarbybacken var välbesökt den vintern.

Fotograf: Jan Hugo Salamonsen

Ett annat tips är att vid några tillfällen träna med den utrustning ni har tänkt att tävla med, så att det inte blir någon överraskning på berget. Vi körde ull närmast kroppen – magiskt! Transporterar bort fukten när du svettas och värmer då det är kallt. Vi hade skidor från Dynafit. Det var otroligt värdefullt med lätta skidor. Jacka och byxor i gore-tex paclite för att skydda mot vind och väta. Paclite är förvisso inte lika slitstarkt, men betydligt lättare. Byxorna får gärna ha dragkedja hela vägen för möjligheten att ventilera fullt vid stigningarna. Se till att ha minst en 3-liters Camelbak eftersom det är långt mellan vätskestationerna (sisådär två toppar och två mil). Det finns helt enkelt inte tid för att stanna och smälta snö. I och för sig beror det på hur tävlingsfokuserad du är. Välj en ryggsäck som sitter skönt och som du är van att bära, såklart gärna en lättviktssäck. Minst en 30-liters säck behövs. Vad gäller kosten så klarade vi oss på energibars, gel, nötter och vatten. Testa gärna innan så att magen inte säger ifrån.

Tillslut … ni som fortfarande funderar och överväger … jag säger bara kör! Det är en upplevelse för livet.

/Lisa

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s