Skitouring på Hammarbyfjället

Visst jobbar jag på Addnature. Och visst sitter jag mitt i leksaksaffären med alla leksaker som någonsin kan behövas för all världens allra mest grandiosa äventyr. Men i ärlighetens namn … min fritid består mer av promenad till och från dagis, än vandring längs slingriga djungelstigar på Sumatra. Fredagsmys med Tacos, känns mer välbekant än frystorkad Chili con carne i ett fuktigt tält. Det händer oftare att jag slötittar på Björn Ranelids bedrifter i melodifestivalen än beundrar en soluppgång från en bergstopp i Anderna. Och jag ägnar definitivt mer tid åt köksrenoveringar än att valla skidor och mecka med cykeln.

Det kanske inte direkt är så att jag är bekväm, men jag jobbar inte på Addnature för att jag hela tiden behöver ut och göra äventyr. Eller ens alltid vill vara utomhus. Jag jobbar på Addnature för att gillar närheten till äventyret. Jag gillar möjligheterna, att de bara ligger där och väntar på mig. När jag har lust. Och tid.

Av samma anledning har jag lämnat innerstan och flyttat till foten av Hammarbyfjället. Så när köket behövde en paus från mitt renoveringsbehov, kan jag knäppa på mig mina Factor. Därefter snedda över gården, promenera ett par kvarter och klistra på hudarna på mina Manaslu. Någon timmes skitouring på Hammarbyfjället gör att cirkelsågen känns lättare och att ögonlocken känns tyngre. Det är riktigt skönt. Påpassligt nog har dessutom någon sett till att backen är upplyst dygnet runt och att man inte ens behöver spåra. Det kanske inte är så att jag är bekväm, men det är i vart fall bekvämt att vara skidalpinist i Stockholm.

//Johan

Kommentera

