Om att simma utomhus

Om det är någon som kan det här med simning så är det Mikael Rosén. Han har coachat vuxna simmare sedan 2002, från nybörjare till världsmästare i veteransimning och även med svenska simlandslaget. Som aktiv vann han 19 SM-guld, 3 Vansbrosim och var världscuptvåa. Förutom att träna sina simmare i Human Ambition är han huvudtränare för Stockholm City Triathlon, Neptun Masters och kör simanalyser på Centralbadet. Så vem kan vara bättre att prata för den som vill förbereda sig inför sitt första triathlon, sommarens Vansbrosimning eller tävlingar som Ö TILL Ö och Amfibiemannen?

Micke, vad är egentligen tjusningen med att simma?
Kort sagt är det att behärska sin kropp i ett viktlöst tillstånd. Folk betalar 31,000 dollar för att träna i rymdsimulatorer på Kennedy Space Center när man kan simma för 40 spänn i Gnesta simhall.

Kan alla börja simma?
Ja. Nästan utan undantag. Med hjälpmedel som våtdräkt, fenor och dolme är simningen oändligt snäll mot nybörjare. Börja med korta sträckor och bygg på när simmusklerna vant sig.

Vad ska jag tänka på om jag ska simma Vansbro eller köra Ö till Ö för första gången?
Det blir mycket roligare om du kommer förberedd. Till Vansbro är det lättare. Ö till Ö är svårare att förbereda sig till.

Kan jag simma bröstsim?
Vissa ser bröstsim mer som ett underligt beteende än ett simsätt. Trots det går Vansbro att bröstsimma. På Ö till Ö kommer du näppeligen i mål med bröstsim. I bröstsimmet är bensparken den drivande motorn och den kroppsdel som tar slut. Påkarna behöver du när du ska springa 17 km blandad terräng över Ornö efter 8-9 timmars tidigare aktivitet.

Hur lär man sig crawl?
Det bästa är att anlita en sakkunnig som kan hjälpa dig med de breda penseldragen. Två svårigheter i början är det eftersträvade horisontella vattenläget och den ibland trilskande koordinationen vid andning. Till en början kan man skjuta ifrån från bassängväggen med en dolme mellan benen och simma sex sju armtag utan andning. Upprepa och upprepa tills det känns tryggt. Sedan kan du börja försöka vrida på huvudet för att andas. Gör man proceduren utomhus så hjälper en gummivåtdräktför vattenläget. I den typen som jag varit med och designat är man så gott som osänkbar. När man hittat en hållbar teknik – som man såklart hela tiden ska raffinera – behöver man bygga uthållighet i simmusklerna. Det tredje steget är att ha minst tre växlar i växellådan: lugn återhämtande fart, konditionsfart och snabb hård fart.

Hur mycket bör jag träna?
Om du vill bli bättre behöver du träna minst tre ggr i veckan åtminstone en vald period innan tävlingen. Upprätthålla anständig form går med mindre träning. I början är det roligaste att framstegen är så lätta att känna. Senare är det roliga själva behärskningen av kroppen i vattnet – att man kan leka sig fram.

Hur lägger jag upp mitt första simlopp?
Det beror på vilket loppet är. I ditt första Vansbrosim gäller devisen ””Better Safe Than Sorry”. Undvik trängsel i starten och ta inte i för mycket i början. Vad gäller Ö till Ö så måste du vara så pass van vid simning i öppet vatten, även i vågor, att du kan behålla lugnet i 10-gradigt vatten med en salt kallsup i halsen, tappade simglasögon eller djävulska muskelsmärtor.

Annonser

3 reaktioner på ”Om att simma utomhus

  1. Anser mig vara en duktig simmare men jan inte simma rakt i öppet vatten. Hade inga problem att bröstsimma Vansbro men skulle gärna, för tidens skull, frisimma. Någon som har nått tips för hur man lär sig hitta orienteringen?

  2. Hej Anders.

    Navigeringen är mycket riktigt en av de saker som verkligen skiljer sjö- och havssimning från bassängsimning. Svenska vattendrag är mörka. Det positiva är att man kan använda horisontkonturer, träd, hus, klippor, öar och andra landmärken för att ta ut riktningen. Men som du är inne på måste man ha någon form av periskop då. Att skicka upp huvudet allt för högt är inget vidare då det då ofta ger ett stopp i rytmen samt sänker benen. Dessutom är det av ockulära orsaker svårt att se något vid en enstaka hastig blick.

    Istället bör du öva så att du kan höja huvudet bara just så ögonen tittar upp framåt utan att det tar tid längre tid mellan armtaget före och det efter än om du inte skulle ha gjort det. Sedan rekommenderar jag två till tre sådana tittar tätt inpå varandra. Första gången du kikar upp ser du kanske ett föremål, andra gången ser du kanske att det är ett hus eftersom dina ögons linser då hunnit ackomodera. Den tredje titten har du även arbetat med konvergensen i den information ögonen tagit in. Dvs du har skaffat information för att uppskatta avståndet. Att uppskatta avstånd kan tarva viss mödosam övning.

    Det här är inte helt lätt och du behöver öva lite. Förslagsvis börjar du göra det redan nu i bassäng.

    Bolla gärna vidare.

    Lycka till!

  3. Ping: antagonisten. | john bauer drunknade

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s