KebClassic – Sveriges häftigaste skidtävling

Den 13-14 april gick årets upplaga av Sveriges tuffaste skidalpina tävling KebClassic av stapeln. Tävlingen går ut på att tvåmannalag under två dagar mäter sina krafter och navigerar mellan kontroller som är utplacerade i Kebnekaisemassivet, snabbaste laget vinner. Med stighudar under skidorna tar man sig upp på Sveriges högsta toppar, klättrar genom grottor och får som belöning några fantastiska åk i orörd snö.

Jag har aldrig tidigare kört KebClassic, eller innan denna säsong ägnat mig åt skidalpinism heller för den delen. Anledningen till att jag ställde upp i tävlingen var att den blivit utsedd till examensprov för äventyrsutbildningen Peak-IT Adventure Academy. Under ett halvår har jag tillsammans med 14 kurskamrater under ledning av bergsbestigaren Fredrik Sträng fått lära oss allt vi behöver kunna för att förvandlas från kontorsråttor till äventyrare.

Efter sex månaders uppladdning och många vändor uppför Stockholms högsta fjäll Hammarbybacken var vi ett laddat gäng som anlände till Kebnekaise fjällstation dagen innan tävlingen. På ankomstdagens program var en lavinkurs, vi fick lära oss hur man hanterar sond och tranceiver, ovärderliga kunskaper ifall oturen är framme och en lavin går längs tävlingsbanan.

När vi vaknade på morgonen den första tävlingsdagen stod det klart att vädret inte var på vår sida, utanför husknuten rådde full snöstorm. Tävlingsstarten blev framflyttad två timmar och banan något nerkortad. Klockan 10 gick det försenade startskottet och jag och min lagkamrat Micke klättrade i motvind uppför Jökelbäcksravinen. Efter första kontrollen åkte stighudarna av och färden gick nerför samma väg vi tidigare gått uppför. Vi fortsatte sedan mot den branta backen ovanför fjällstationen som var den sista utmaningen innan den första dagens etappmål var avklarat.

Tävlingsdag två hade vädret skärpt till sig och bjöd oss på en vindstilla och solig vårvinterdag bland snötäckta toppar. Vi kämpade till den första kontrollen uppe på Kebnetjåkka 1700 möh och fick sedan ett fantastiskt åk ner till kontroll nummer två, ”isgrottan”. Innan isgrottan hann vi dock med en liten felnavigering som gjorde att vi hamnade ute i stenskrovlet och fick sätta skidorna på ryggen och klättra uppför en bit.

Väl framme vid isgrottan fick vi uppleva en mäktig syn. Taket på isgrottan som sträckte sig 200 meter under glaciären var perfekt halvcirkelformad och hade en vacker turkosblå färg. Tävlingsbanan sträckte sig igenom isgrottan så vi fick ta av oss skidorna och klättra mot grottans mynning, det sista branta partiet fick vi ta hjälp av rep för att komma upp till dagsljuset.

Efter grottpassagen bar det av upp på Kebnetjåkka igen, de många höjdmetrarna började sig göra påminda i benen. Tävlingens sista utmaning var ”Personalbacken” (man ska inte låta sig luras av det oskyldiga namnet på denna backe, för den är brant som som tusan). Det var fantastiskt skönt att med skakiga ben slutligen få gå i mål. Vi hade klarat av KebClassic, den jobbigaste tävlingen jag kört, men också den roligaste. Är helnöjd med att vi i slutresultatet landade på en hedrande sjätteplats.

//Maria

Maria Sellfors skriver på www.addadventure.se om små och stora äventyr som bland annat KebClassic och vandring bland bergstopparna i Nepal.

2 reaktioner på ”KebClassic – Sveriges häftigaste skidtävling

• Det var som 17. Kul! Den rackarn gjorde jag och Krister Jonsson omkring -99. Det var en ganska bisarr löptur, mycket hoppade mellan sten och sen halkande över Storglaciären hem till Tarfala. Men det var en kul tur :)