Expedition fjällkedjan 2011

Framme vid Treriksröset efter 54 dagar

”Nu har jag klarat det!” tänker jag tyst för mig själv och sätter handen mot Treriksröset. Det tog mig 54 dagar att vandra de 1273 km från Grövelsjön i Dalarna hit till Sveriges nordligaste punkt. Jag är inte ensam vid röset, turister som har tagit båten över från Kilpisjärvi kommer och går med jämna mellanrum. De ska precis som jag ta en bild med sig själva ståendes bredvid den gula cementklumpen. Jag vet inte hur betydelsefulla deras bilder blir men jag vet att min bild symboliserar Gröna bandet – en upplevelse för livet!

Vandring i Norge med Torneträsk i bakgrunden

Gröna bandet

Att vandra mellan Grövelsjön och Treriksröset är ett genomförande av Gröna bandet. En betydande prestation som innebär att man färdas för egen kraft längs med fjällkedjan från söder till norr, eller tvärtom. Detta sker i en sammanhållande tur utan hjälp utifrån och självklart utan motoriserade hjälpmedel. Det är ingen tävling och därför finns det inte heller någon tidsbegränsning. Turen går även att genomföra på vintern och då heter det Vita bandet. Genom att anmäla sig finns det möjlighet att låna en SPOT nödsändare av säkerhetsskäl men också för att intresserade ska kunna följa färden på nätet. En gång per år är det ett diplomeringstillfälle där de fjällfarare som genomfört bandet under året möter juryn som består av Annica & Torkel Ideström, Bosse Hilleberg, Elin Engerström, Kalle Grahn och Peter Askulv.

Expeditionens vackraste berg, Pältsan (1442m ö.h.)

Innan expeditionen hade jag bara varit ute på turer under en vecka som längst. Det blir en helt annan upplevelse att vara ute längre. Den största tjusning var säsongsförändringen. Jag kommer ihåg stekheta dagar då jag tog svalkande dopp i sjöar och kyligare dagar då jag gick bland färgsprakande höstlöv. Det är helt fantastiskt att detta blir ens vardag! Livet känns enkelt och annorlunda från det man är van vid hemma. En vanlig dag för mig blev inte så mycket mer än att vandra, äta, dricka och sova. Kanske låter lite lamt, men det är just enkelheten som gör upplevelsen så häftig. Maten smakar himmelskt gott efter en lång dagsetapp och sömnen har aldrig varit lika bra som på mitt 1,5 cm tjocka liggunderlag.

Under mina 54 dagar i fjällen var jag aldrig helt ensam. Det fanns sträckor där inte många vandrade men jag mötte åtminstone en person varje dag och det gav mig kraft att fortsätta när det kändes tungt. Ett möte som blev extra speciellt inträffade efter en 33 km lång och jobbig dagsetapp. Jag kom fram till en pytteliten by och behövde fylla min vattenflaska. I det närmsta huset bodde en helt underbar samefamilj som gav mig vatten och bjöd mig även på pasta med renkött, öl och ett lån av deras dusch. En bit torkat renkött fick jag också med mig innan jag somnade som en stock i min sovsäck.

Hällingsåfallet i norra Jämtland

1273 km är långt! Det såg nästan omöjligt ut när jag ritade en linje mellan Grövelsjön och Treriksröset på en Sverigekarta. Att jag delade upp sträckan i etapper, dagsetapper och små delmål under dagen är den största anledningen varför jag tillslut kom fram till den gula cementklumpen. Jag tror vem som helst kan genomföra Gröna bandet, även turisterna som tog båten över från Kilpisjärvi. Det gäller bara att ha viljan!

Text & foto: Lars Wessel

Lars Wessel kommer från Sollentuna och är den första personen som genomfört Gröna bandet. På hans hemsida kan ni läsa mer expeditionen och kolla på bilderna.

Vita & Gröna bandet

http://www.vitagronabandet.se/

Expedition fjällkedjan 2011

http://www.larswessel.se/%C3%A4ventyr/fj%C3%A4llkedjan-1549155

 

4 reaktioner på ”Expedition fjällkedjan 2011

Kommentera

