En cykelpendlarhistoria

En kille i 30-35årsåldern rullar upp bredvid mig vid övergångsstället över E18 innan universitetet. Han har en Bianchiracer och en mustasch. Med synande blick tittar han på min cykel, han böjer sig fram som för att titta under sulan på min sko för att se vad jag har för pedaler. Han ser att jag tittar på honom och undrar vad han gör. Ingen säger något. Jag trampar på i vanlig takt, efter några meter hamnar jag efter en svettig gubbe som luktar ammoniak och prutt. Han hetsar fram på sin hybrid, men trots hans kylskåpsgrepp om styret och sina frustande tramptag går det inte speciellt fort.

För att slippa doften av ålderdomshem och för att få rulla på lite trampar jag förbi honom i uppförsbacken efter universitetet. Hela tiden känner jag att någon ligger på lite lagom avstånd och rullar med. Mustaschen. Jag fortsätter längs med E18 och skrattar för mig själv där jag rullar förbi de nästintill stillastående bilköerna ut ur stan.

Efter Mörby station bestämmer jag mig för att testa att köra på vägbanan för att slippa köra runt hela rondellen. Det funkar bra men det blir ett stop vid påfarten. Då kommer killen med bianchin och mustaschen upp bredvid. Han ser att jag ser honom, han låter sin blick följa mitt högra ben och säger: ”Vad snabb du är”.
Jag svarar: ”Det rullar ganska lätt”.

Bengt Luthman är fotograf, journalist och hängiven cyklist. För tillfället kan hans bilder ses i entrén till Addnatures  butik på högbergsgatan 30A.

En reaktion på ”En cykelpendlarhistoria

Kommentera

