Fem frågor till Peter, Urban 7 Summitslöpare

Häromdagen snappade jag upp en diskussion på Funbeat, där några skulle ge sig på att springa vår utmaning Urban 7 Summits. Jag tyckte ju att det var lite småjobbigt att cykla den i höstas, så jag kan bara föreställa mig hur tungt det skulle vara att springa. Självklart var jag tvungen att fråga ut Peter Nilsson om försöket som pågår just nu.

Springa omkring sju mil som söndagsutflykt, hur kommer man på det?

Kul grej! Det brukar ploppa upp den här typen av tokerier på Funbeat då och då, varav jag har varit skyldigt till minst ett halvdussin. Det är naturligtvis en fysisk utmaning, sju mil snyter man inte ur näsan sådär, men den absolut största drivkraften för min del i sånt här, det är att få uppleva energin som löpningen ger.

Vad lärde ni er av förra försöket?

Vikten av bra kartor, och att lita på dom. Funkade till 98% bra förra gången. Och det klassiska, tiden kommer att rinna iväg och då kommer stressen och det onödiga slitet och det ska vi undvika den här gången. Bättre marginaler plus plan B och C, helt enkelt.

Vad har ni med er och ställer detta några speciella krav på utrustningen?

Vatten, telefon, pengar och SL-kort. Allt enligt KISS-principen :-)

Hur tränar man för detta?

Många långa långsamma långpass har det blivit.

Vad blir den största utmaningen?

Fred på jorden kanske? Men kortsiktigt så är det nog värmen. Över loppet av 10-12 timmar kan solen ställa till det ordentligt. Vätske- och saltbalansen är oerhört viktig och hamnar man i bakkant där blir det svårt att rätta till. Backarna i sej blir inget problem, det blir skönt att få lite avbrott i den monotona löpningen och ett bra tillfälle att vila genom promenera en bit.

Vi på Addnature tycker det här är stenhårt och önskar förstås er all lycka.

En reaktion på ”Fem frågor till Peter, Urban 7 Summitslöpare

Kommentera

