Petter drar till Grönland

Grönland verkar vara ett riktigt coolt ställe. Oändligt med toppar, granitväggar och glaciärer …

Jag satt på ett säljmöte och kollade på schyssta prylar från Edelrid och Vaude när leverantören, Gabriel, plötsligt började prata om Grönland. Han jobbar nämligen också som fiskeguide för Get Away Tours och anordnar fisketurer bl.a. till just Grönland. Jag har en bakgrund som glaciärguide i Nya Zeeland och guidar fortfarande fjäll- och glaciärturer i Norge, och när jag berättade detta lyste det till i Gabriels ögon. Han berättade att platsen där de brukar vara på Grönland har stor potential för fina fjäll- och glaciärturer också.

Gabriel kom med föreslaget att jag skulle följa med till Grönland och reka turer. Han berättade att de blir utskjutsade i vildmarken med båt och i området där de har sitt tältläger finns massor med fjälltoppar, klippväggar och glaciärer att utforska. Jag frågade om han hade några kartor över området, men han var inte ens säker på att det fanns några. Jag började googla efter information och det bästa jag hittade var en suddig bild på google maps. Det jag kunde urskilja av denna räckte för att jag skulle bestämma mig för att följa med. Det fanns definitivt berg där, och även om jag inte kunde se höjd eller så mycket detaljer så såg terrängen väldigt intressant ut. Att inte veta så mycket om området gjorde hela turen ännu mer intressant.

Petter på Aguille d’Argentiere 2009

Jag tycker ofta att man nästan kan ha för mycket information om en tur. Till exempel för några år sen, då jag och en kompis skulle klättra en klassisk mixad tur i Mount Blanc-massivet . Förutom två olika klätterförare hade vi läst ett gäng turrapporter och sett flera youtube-filmer från leden. Många gjorde turen på två dagar och vi kunde till och med zooma in på klipphyllan där de flesta övernattade. Leden var förvisso otroligt fin att klättra, men tillgången till information tog bort lite av äventyrskänslan. Risken med att inte ha så mycket information är ju att man kan komma till ett ställe där det inte finns någon bra klättring, eller vad det nu kan vara man är ute efter. Men det okända gör ju att äventyret också blir lite större.

Fylld av spänd förväntan inför det okända, dröjde det inte många dagar efter mötet tills att flygbiljetter till Sisimiut på Grönland var bokade åt mig och min klätterkompis Henrik. Jag lyckades också efter många om och men till slut få tag på ett par 1:250000 kartor över området. Svårt att säga så mycket om vad som väntar. Det finns definitivt berg, branta sidor och glaciärer. Samt några floder som jag hoppas vi kan ta oss över. Resten får visa sig när vi är där. Fortsättning följer.

/Petter

Petter Zachrisson är inköpare på Addnature och ansvarig för bl.a. vårt sortiment för klättring, skidor och
paddling. När han inte jobbar är han oftast ute och testar samma produkter.

Kommentera

