Imorgon är det dags för BAMM

Snart har det gått två månader sedan min kollega Calle ställde mig inför en utmaning jag inte kunde tacka nej till, inte slingra mig undan. Nu är det alltså bara några timmar kvar till vi ska springa BAMM, Björkliden Arctic Mountain Marathon. Du kanske tänker att två månader är oceaner av tid för att ruska liv i en föredetting. Det är det inte. BAMM-klockans nedräkning har nästan nått nollan och jag är faktiskt smått nervös. Men som före detta kustjägare, som före detta multisportare, som före detta marathonlöpare måste man ju hålla fasaden uppe. Jag får helt enkelt låtsas som om det regnar och fokusera på utrustningen. Bäst prylar är väl också en tävlingsklass och dessa prylar lägger vi in i potten:

Kläder

Byxor blir ett par Haglöfs Intense Tight.
Tröjan kör vi Haglöfs Actives Cool Roundneck.
Skorna är La Sportiva XCountry.
Mössa: Inte klart, men någon lätt och smidig mössa blir det.
Vantar/handskar: Lär nog bli mina Marmot XT Glove.
Förstärkningströja min 200 g. Ex dun, fleece eller ull.
Underställsbyxor för torrt ombyte.
Vindtät byxa.
Kalsonger och strumpor

Utrustning

Ryggsäcken heter Haglöfs Gram Comp 25.
Visselpipan använder vi den visselpipa som sitter på ryggsäcken.
Vind- och vattentät jacka med huva: Haglöfs Endo II Pullover.
Kompass.
Sovsäcken blir en gammal Caravansäck som jag haft i drygt 20 år.
Liggunderlaget lär nog bli mitt gamla som jag haft lika länge.

Obligatorisk utrustning för laget

Kök från Jetboil och bränsle.
1:a förband innehållandes elastisk binda samt steril gasbinda med tryckkompress.
Tält.
Vattenfast penna från min översta skrivbordslåda, sannolikt av märket Faber-Castell.

Mat och energi

Under loppet dricker vi sportdryck och totalt omkring fyra energibars från Enervit.
Middagen består av förrätt i form av ölkorv och jordnötter från Konsum, varmrätt i form av Spaghetti Bolognaise från Mountain House och Custard with Mixed Fruit av samma fabrikat.
Frukosten kommer jag inte riktigt ihåg, men det är någon av alla frystorkade rätter i sortimentet.
Och äter lär jag nog göra med något friluftsbestick, får se vilket det blir.

Dokumentation

Vi tänkte också filma tävlingen med två stycker GoPro-kameror som vi bär med Chest mount harness. För att ta andra motiv använder vi ett GoPro LCD BacPac och ljudet tar vi med en extern intervjumikrofon med 3,5 mm kontakt.
Iphone för att ta bilder till Instagram, Facebook och bloggen. Den ska förmodligen ligga försluten i väskan … men då blir det svårt att ta bilder. Säg inget så att vi inte blir diskade.

Jag tror att vi har en rimlig chans att placera oss hyfsat i prylklassen. Det är kanske min gamla sovsäck och hålet i mina merinokallingar som drar ner, men jag tror ingen kommer att slå oss i kategorin ”Mest elektronik i ryggan”.

//Johan

Kommentera

