Adventure Racing VM 2012 – En rejäl resa…

Tre veckor efter hemkomst börjar jag bli mig själv igen. Men, aningens ynkligare. Upp till två veckor efter målgång kände jag mig fantastiskt stark och välbehållen. När andra hade partiell fotsulelossning vid målgången så var jag helt utan blåsor, skavsår eller ens en irriterad nagel (!). Givetvis, trött som f*n och helt urlakad i övrigt. Vi har knappast hållt igen och under den sista natten felbedömde vi vattenåtkomsten i bergen vid Medelhavet. Det blev rätt torrt. Men som sagt, återhämtningen gick alldeles för bra och träningssuget kom tillbaka för tidigt. En oreinteringstävling senare samt en cykelkrasch i Ursvik är jag rejält justerad i hälsenor och någon form av sträckning/suspekt smärta i ena bröstmuskeln/revbenen. Just nu känner jag mig vara tillbaka på ruta ett och ynklig…

VM 2012 samlade ca 75 (?) lag från världens alla hörn. Däribland sju Svenska. Sverige, tillsammans med Nya Zeeland och Frankrike är idag ledande nationer inom sporten. Jag tror inte att många fler än 30 lag tog sig imål till slut…

Adventure Racing, multisport i ett längre format, omfattar i grunden löpning, cykling och paddling i olika former i terrängen. Finns förutsättningar för simning, canyoneering, klättring, grottkrypning etc så är det upp till arrangören att använda naturen och geografin fritt. Mixade lag om fyra ska gemensamt ta sig igenom banan och första laget över mål vinner. Enkelt. En enkel tävlingsmodell som för lagen och utövarna blir otroligt komplex. För att förklara sportens ingredienser så brukar vi beskriva den som ”sannolikt världens mest komplexa tävlingsform”.

Vi hade höga ambitioner inför detta VM. Efter 12 års tävlande och tre tidigare top-tio-placeringar ville vi otroligt mycket. Vi gjorde ett bra lopp och tog vår fjärde top-tio plats med en sjunde plats. Stabilt i varje fall! Van gjorde Nya Zeeländska Seagate framför den Svensk-Franska laget Thule. Tre det svenska laget Silva. Därefter vi, FJS boosted by Midroc, på en 7:e plats. Svenska Axa Adidas på en 13:e (?).

Läs hela vår tävlingsrapport här>> 

Se filmen med oss från VM här:

Kommentera

