Vassijakten

När Haglöfs släppte en begränsad upplaga med en egen färgkombination av den ultimata skidjackan – Vassi Jacket – ville vi göra något kul. Vi ordnade en Vassijakt i Stockholm och Göteborg.

Jag och Felix roddade jakten i Stockholm. Jag cyklade till Gullmarsplan för att möta Felix, ordna en snabb uppdatering och sen iväg. Detta hade vi tränat på. Men när jag öppnar Tumblr-appen möts jag av en lång text som berättar något om någon serverkrasch eller liknande. Murphys lag slår till igen! Enda dagen då det verkligen inte får ske. Jag cyklar över till Skanstull och hoppas att något ska hända under tiden. Men inget. Mitt reservsystem var att ta med en dator så jag rusar in på en butik och slår upp datorn … och lyckas kicka igång tävlingen.

Klas på kontoret som hjälper till att lägga upp några ledtrådar som vi mejlr honom, men vi blir ganska stressade att ingen ska kunna hitta oss. Men i början av Götgatan får jag mina tvivel bortsopade. Jag ser en kille som går och tittar i sin telefon. Våra blickar möts och jag ser att han smilar hela tiden. En solklar Vassijägare. Men har går upp mot Götgatsbacken, medan jag går ner mot Södermalmstorg och tar en bild på Katarinahissen och lägger upp.

Vi hinner bara gå ner mot Gula gången, den som leder till Gamla stan, när jag hör ett par snabba steg bakom. ”Är det du som är Vassimannen”, frågade samme kille, Tommy, ”Nej.”, sa jag samtidigt som Tommy också fick syn på Felix. Kul. Där gick första jackan.

Tommy blev glad över sin jacka. Vi blev glada över att jakten verkade fungera och fortsatte över Gamla stan mot city. Haglöfsbutiken kändes som en given ledtråd. Strax därefter fick Felix syn på en cyklist med falkögon. Felix satte av upp längs Birger Jarlsgatan och jag gjorde en snabb uppdatering längs vägen … men vi han inte långt innan Anton kom ifatt på sin cykel.

Det dröjde inte många minuter efter det att han fått sin jacka, förrän nästa kom … och nästa. Vi var uppemot sex vassijägare samlade och pratade igenom upplevelsen. Innan alla splittrades gick ytterligare tre Vassijägare förbi. Det lät som att alla haft det kul. Vi hade definitivt haft kul och ser redan fram emot nästa gång.

Kommentera

