Kittad för långfärdsskridskor

IMG_0001

Nuförtiden brukar jag bara komma ut och åka skridskor en gång per säsong. Det är ju inte så att viljan inte finns, men mina två småttingar hjälper mig ofta att prioritera. Men när vår partner Lundhags bjuder in till en skridskotur på spegelblanka skärgårdsisar, tyckte jag att det var dags för årets tur. Jag plockade ihop packlistan jag fått från Ulrica på Lundhags:

Långfärdskridskor och pjäxor. Här fick jag låna ett par sprojlans nya med lös häl. Jag kunde kanske inte räkna hem den extra kraft det ska ge, men det var trevligt med den lite lättare och smidigare känslan.
Isdubbar. Här fick min gamla 80-talsdubbar duga.
Knäskydd. Ooops! Det glömde jag visst, men jag fick följa med ändå.
– Visselpipa. Satt på bröstremmen på ryggan.
Livlina. Fick jag låna jag eftersom min egen ligger i någon av mina ouppackade flyttkartonger.
– Ryggsäck, minst 40 liter med fullständigt ombyte i täta plastpåsar (svarta soppåsar fungerar hjälpligt, men helst vattentäta packpåsar). Ryggsäcken måste vara utrustad med midjerem och grenrem. Här använde jag min ryggsäck för skitouring och även om vi säljer en schysst grenrem, gjorde jag min egen av en gammal klätterslinga.
– Skidstavar alt. pik + stav eller dubbelpik.
– Matsäck med varm dryck. Jorå, en termos med varmt vatten, en chokladpåse och tunnbrödsrulle med ost, skinka och lite grönt.
– Dryck under dagen.
– Förstärkningsplagg till rasten. Min lilla svarta får ju hänga med i alla lägen.
IMG_0002

Allt detta kompletterade jag med ett par otroligt schyssta softshellbyxor från Houdini, som jag gillade så mycket att jag behöll dem på resten av helgen. Med lite merinoull närmast kroppen, en Powerhoudi ovantill och ett litet lätt skal var jag kittad. Visst ja! Ett par skidhandskar för händerna.

Vid Dalarö torg steg vi av bussen och fick åka så gnistrande spegelblankt att det hade behövts en svetsarmask om solen hade tittat fram. Så lite lätt mulet var alltså alldeles perfekt väder. Och så till sist en 50 sekunders aptitretare så att du inte glömmer att ha din ryggsäck klar tills nästa gång Stockholms skärgård visar sig från sin bästa sida.

God tur! //Johan Ekroth

Kommentera

