Inför Vasaloppet med Ramona


130219_RamonasVasaloppstips

Vasaloppet/öppet spår blir min tredje disciplin i En svensk klassiker. På lördag morgon åker vi upp ett gäng till Sälen för att jobba in den rätta känslan inför loppet. Folkfest, långt och tufft lopp, vacker natur längs med spåren, blåbärssoppa. Jag längtar efter allt det där nu. Prognosen ser bra ut. På morgonen ska det vara ca -10 och halvklart och framåt lunchtid går det ner mot nollgradigt. Så man får nog räkna med att valla om en gång och lägga på en varmare valla samt kanske kunna stoppa ner den vindskyddande jackan i midjeväskan. Knappt någon vind alls enligt yr.no. Jag hoppas på verkligen på den prognosen.

Jag har hunnit med att få några mil på platten. Tekniken sitter ok så nu kan uppladdningen börja. I morgon påbörjar jag en kolhydratstömning som inleds med ca 90 min distanspass. Sen kommer jag ladda med kolhydrater, blåbärssoppa, extra mellanmål m.m. Förutom träningen så har en hel del av mina förberedelser handlat om att välja rätt kläder och kost. Utrustningslistan är så gott som klar. Inväntar mina handskar från Hestra med windstopper. Händerna blir utsatta under så lång tid så tipset är att ha med sig ett par extrahandskar. Kanske även börja med en tunn merinoullsliner närmast.

Jag kommer förstås klä mig enligt den gamla hederliga lager-på-lager-principen. Närmast kroppen använder jag fukttransporterande material i merinoull eller syntet. Understället ska sitta tight för att fungera optimalt och motverka skav. Är det riktigt kallt tar jag dubbla underställ. Då använder jag ett lite tunnare i merinoull närmast kroppen och ett tjockare som mellanlager. Ull-på-ull är otroligt effektiv och man blir inte kall när man svettas.

Ytterst tar jag ett vindskyddande ytterlager, gärna med exemeplvis windstopper framtill, men inte bak på ryggen. Helst med
ventilationsmöjligheter såväl fram- som baktill. Hur mycket man behöver beror givetvis på hur kallt det är och hur snabbt man åker. På fötterna kommer jag att ha merinoullsstrumpor utan skavande sömmar. Jag gillar personligen ullstrumpor med kompression. Och så kombinerar jag pjäxan med en sula från Superfeet. Är det riktigt kallt kommer det vara skönt med en tjock jacka som jag kan slänga av mig precis innan startskottet. Dun, syntet passar bra, men jag packar ner ett av våra senaste tillskott, isolering i form av ull, tummen upp!

För huvud och hals blir det två merinoullsbuffar, en som jag viker dubbelt och har på huvudet som mössa och en runt halsen som jag kan dra upp en bit alternativt så kör jag en buff som balaclava i början för att sedan kunna ta av eller ändra utifrån. Ett par solglasögon ger inte bara solskydd utan även skydd mot vind och stavspetsar i spåret. Jag kör med Radar från Oakley.

Eftersom kolhydrater är kroppens viktigaste bränsle under fysisk aktivitet kommer jag att ladda kolhydratdepåerna med extra ris, pasta, potatis eller bröd de sista tre dagarna innan loppet. Under loppet kan det vara bra att ha med sig lite extra energi och efter loppet är det bra att fylla på med något för att kroppens återhämtning. Och för att faktiskt ha lite koll på hur det går under loppet, kollar jag pulsen, hastighet och sträcka med Suunto Ambit.

Så förutom den rena träningen för loppet har min viktigaste förberedelse varit att testa ut kläder, mat och utrustning så att jag vet att det kommer funka fint i 9 mil framåt. Det hade jag ju förstås helst gjort på något mindre träningslopp innan Vasaloppet, men det får bli nästa gång. Nu kör vi!

//Ramona

Kommentera

