Vilken är den bästa actionkameran?

Att välja ut den actionkamera som är absolut bäst är förmodligen helt omöjligt. Eftersom alla har olika behov och vill dokumentera sin sport på olika sätt, är det ju också så att olika kameror är bäst för olika användning. Vi har valt att jobba med flera märken just av den anledningen – för att de täcker olika behov. Och eftersom jag har testat dem en hel del, tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter. Märk väl att jag inte är en riktig fotograf och har mycket få åsikter om bildkvalitet, jag är snarare en utövare som gillar att filma mina sporter. Därför handlar mina åsikter mest om funktion och användarvänlighet. Vi jobbar som sagt med flera märken och då främst GoPro, Contour och Liquid Image. De har var och en sina fördelar, nackdelar och ett optimalt användningsområde. Och det är bara dessa tre varianter jag kommer att gå in på.

X_GOPRO_HERO3BLACK

GoPro är den kamera jag har använt mest och således har mest åsikter om. Jag gillar mångsidigheten i kameran och att den likt Lego går att bygga ut och sätt ihop med nya och gamla tillbehör. Det gör att användningsområdet blir väldigt brett. En av mina favoriter är LCD-skärmen som gör att den kan användas precis som en vanlig kamera. Med sina många tillbehör går den att använda till i stort sett allt.

Den har en bra app som gör det enkelt att ställa in kameran och titta på kamerans perspektiv innan man börjar filma. Jag gillar att ha den i bröstsele när jag cyklar och åker skidor, att ha den i draken när jag kitesurfar, att sätta den på en U-shot när jag springer eller åker bräda. Men jag gillar inte att den som hjälmkamera. Eftersom GoPro blir en liten extra fyrkant ovanpå hjälmen känner jag mig lite som en Teletubby.

Det är heller inte lätt att känna om kameran är på eller av, eller om den filmar eller inte. Om man använder fjärrkontrollen eller appen försvinner detta problem. Fast i -20 grader och snöfall är åtminstone inte jag så motiverad till att ta av mig handskar och plocka fram en telefon eller pilla på en fjärrkontroll. Jag gillar alla nya tekniska features på kameran, men i grunden känns det fortfarande att kameran kommer från surfing och Kalifornien.

Dessutom ogillar jag att kameran går på väldigt lätt om den ligger i en ryggsäck. Det har hänt alltför många gånger att jag eller någon annan plockat upp en kamera ur ryggsäcken, för att direkt upptäcka att den inte har någon kräm kvar. Det gör att man i princip måste ha med ett kamerafodral, något som tar extra plats. GoPron har sina fördelar i mångsidigheten men har vissa brister i användarvänligheten.

X_CONTOUR_PLUS2_5

Contour som kamera har ett helt annat upplägg jämfört med GoPro. Dess avlånga form gör att man får en mer slimmad helhet när den används som hjälmkamera. Jag har gärna Conturkameran vid sidan av hjälmen och med dess klockrena på-och-av-knapp är det väldigt enkelt att känna om kameran filmar eller inte. Det går också att spärra knappen så att den inte kan gå på om kameran ligger i en ficka eller i ryggsäcken. Det här gör att kameran hushåller bra med batteriresurserna och jag har kunnat använda kameran en hel helg utan att behöva ladda. Den smala formen gör också att kameran tar väldigt lite plats och lätt slinker ner i en ficka eller ryggsäck när den inte används.

I mitt tycke är Contour den vassaste hjälmkameran, men dess form ger också en del begränsningar. Montering i bröstsele är ju inte att tänka på t.ex. Dessutom tycker jag att en del av tillbehören saknar en robusthet, eller i vart fall upplevde jag att det var svårt att få kameran att sitta på sin plats med pannbandet.

X_LIQUIDIMAGEEGOMOUNTABLCAMERA_3

Liquid Image är en enklare kamera än de andra två. Den är ungefär vad en GoPro var för något år sedan, fast mindre. Detta är den kamera jag har testat minst och det beror också på dess plats i Actionkamerafamiljen. I jämförelse med de andra två blir detta en komplementkamera för mig. Den har samma system för tillbehör som GoPro vilket gör att den lätt kan placeras in i ett GoProfäste om man vill ha en extrakamera någonstans. Även för den som vill ha en billigare kamera till barnen är Liquid Image ett bra alternativ.

Så vilken är då den bästa actionkameran? Som vanligt beror det på vilket behov man har. Men eftersom jag är ett fan av att filma med flera kameror, för att få olika vinklar, väljer jag Contour som hjälmkamera, GoPro och Liquid Image där dess platta form passar bäst, t.ex. i bröstsele, för montering i kite etc. För montering på U-shot fungerar alla tre lika bra. GoPros fjärrkontroll är klockren om jag vill placera ut kameror och fjärrstyra dem. På grund av LCD-skärmen är GoPron att föredra om jag vill använda den som vanlig kamera. Och till sist Liquid Image om jag behöver fler billiga kameror att ta kompletterande vinklar med.

//Johan

En reaktion på ”Vilken är den bästa actionkameran?

  1. Om jag får lägga in min erfarenhet från GoPro och Wifi funktionen med app för fjärrstyrning så är den endast bra för (som du säger) att rikta upp kameran för att fånga rätt vinkel. Men.. GoPro marknadsför denna app även för ”LivePreview” för att i realtime följa kamerans framfart. Detta är dessvärre ett skämt då man dras med en upp till 4 sekunders delay vilket gör timing totalt omöjlig. Här kommer vi till vad som är riktigt dåligt! GoPro erkänner och vet om problemet men har fortsatt marknadsföra detta som en feature och ger dig om du frågar dem svaret att det kommer att ordnas i nästa release av mjukvaran. Av erfarenhet kommer detta aldrig att ske och det kan ta månader innan du når fram till supportavdelningen för att ens få detta svar.
    Så vill man ha en produkt från ett företag som värderar service och support till sina kunder och som inte är för ”fat and happy” för att hjälpa dig så välj inte GoPro!

Kommentera

