Climbers Against Cancer

CAC

För en tid sen kom Felix, en av våra webbredaktörer, förbi mitt bord. Han berättade historien om John och undrade om vi inte kunde vara med i hans initiativ Climber Against Cancer. Efter att läst John historia kändes det alldeles självklart. Felix har sett till att du kan köpa CAC-tröjan hos oss, här hittar du mer om Climbers Against Cancer och här nedanför är Johns egen berättelse:

För tolv månader sedan fick jag ett besked som de flesta människor fruktar: ”Ledsen att behöva säga det här John, men du har en utvecklad cancer som är aggressiv.” Kort sagt är jag döende och klockan har börjat ticka. Detta kan man säga är mitt ”crux” och antingen faller jag eller så pushar jag mig till toppen. För mig fanns det bara ett alternativ. Sedan den dagen har jag forsatt att klättra, tagit in det vackra runt omkring mig och njutit av varje ny utmaning.

En dag när jag satt bland mina vänner under Klätter VM i Paris så stod det klart för mig hur unik klättring är som sport och hur speciella vi är som klättrare. Oavsett vilken nationalitet, religion eller hudfärg så stöttar man alltid varandra och uppmuntrar varandra att lyckas. Det är få sporter som visar denna gemenskap. Vid denna tidpunkt insåg jag att vi klättrare egentligen är en enda stor familj.

Samtidigt som jag tänkte kring möjligheterna för Climbers Against Cancer, CAC, kom jag ihåg uttrycket ”ju fler desto bättre”. Klättervärlden har fantastiska resurser för att kunna skicka ett budskap världen över. Om vi som vänner kunde gå ihop och stödja CAC kanske vi kan hjälpa andra i framtiden. Genom att öka medvetenheten, samla in pengar, kanske vi till slut kan hitta ett botemedel mot cancer. Att vara öppen om min egen situation har hjälpt andra att känna sig mer bekväma att diskutera denna sjukdom. Oavsett om jag har pratat med barn eller vuxna så har jag sett en stor förändring kring inställning runt cancer.

Världseliten i klättring från hela världen har redan visat sitt stöd i denna kampanj genom att köpa en CAC-T-shirt. Följ deras exempel, köp en t-shirt från vår webshop och var med i kampen mot cancer. Alla intäkter från försäljningen eller donationer går oavkortat till internationell cancerforskning.

Vi hoppas att kunna skapa ett stort fotoalbum genom att be varje person som köper en T-shirt att ladda upp en bild av sig själva när de har tröjan på sig.

Kommentera

