Vårkläder till barnen

Bianca provar Patagonia Kids Downsweater

Bianca provar Patagonia Kids Downsweater

Jag gillar vintern men nu är jag färdig med den och vill bara packa undan skridskor, vinterkängor och tjocka dunjackor och fylla på med nya, fina vårkläder. När man jobbar på Addnature är det svårt att hålla sig från att köpa en massa nytt varje gång det är dags för en ny säsong. Varenda dag fylls det på med nytt i lagerhyllor och butik, och själv är jag inne på Kidssajten
säkert en gång om dagen för att kolla vad det har kommit in för nya skor, jackor och ryggsäckar …

Men istället för att hejdlöst shoppa loss på allt som jag tycker är fint till barnen, börjar jag med att titta igenom deras garderober och se vad som behövs. Sen fyller jag på så att de en bra uppsättning och att dessa plagg finns med:

Skalbyxor och/eller regnbyxor. Skalbyxor är mer slitstarka och därför ett bättre alternativ för yngre och för aktiva barn som gillar att klättra i trän och åka rutschkana utför berget på bara rumpan.

Skaljacka och/eller regnjacka. Jag föredrar skaljacka som klarar både vatten och vind men det kan även vara bra att ha en tunn regnjacka som är smidig att packa ner i ryggsäcken till vårens och sommarens utflykter.

Fleecetröja. Använder våra barn som ytterplagg varmare dagar och är ett perfekt mellanlager under regnjackan och skaljackan.

Mössa. En tunn och smidig mössa kan man behöva ha även under den varmare årstiden. Jag gillar t ex Houdinis mössa Toasty Top Hat i tunn fleece.

Handskar/vantar. Efter många års frustration med drypande blöta och smutsiga stickade fingervantar på barnen har jag nu hittat den perfekta vårhandsken; Czone Pickup Jr från Hestra som är en vatten-, vindtät och smidig handske i stretchig softshell med ett tunt foder.

Gummistövlar. I år har vi fått in så fina gummistövlar till Addnature Kids så jag hoppas nästan att
barnen behöver nya …

Skor. Minst ett par smidiga, sköna skor att gå, hoppa, leka och sporta i. Gärna som är snabba och enkla att ta på och av.

Ryggsäck. Min sexåriga dotter behöver nog en större ryggsäck nu till vårens alla utflykter och aktiviteter. Hennes fina, lilla ryggsäck från Vaude som rymmer 6 liter räckte bra på dagis men nu ska jag nog satsa på en ryggsäck som rymmer 12-14 liter.

Matsäck. Det finns en längtan efter picknick, utflykter och matsäck efter vintern så det är lika bra att se till att ha utrustning hemma och vara redo när det är dags! Termos, vattenflaska, matlåda, sittunderlag, spork/bestick och kanske t o m en mattermos kan vara bra att ha.

Märkpenna. Oj vad jag har grävt i tunnor och säckar med kvarglömda kläder på dagis, gympasalar, idrottshallar, lekplatser och i skolan genom åren. Framgången brukar vara större när kläderna är märkta. Så det är väldigt smidigt att ha en märkpenna liggande i hallen hemma för att snabbt kunna märka barnens nya kläder.

GLAD VÅR!

/Marika, marknadsansvarig för Addnature Kids och mamma till Leo 8 år och Bianca 6 år

Kommentera

