Forspaddling mitt i Stockholm

Stockholms ström - strömstararnas hemmaspot

Stockholms ström – strömstararnas hemmaspot

Det är snart fem år sedan forspaddlingen dök upp i mitt liv. Först framstod den som perfekt att kombinera med klättring och vintersport – klättra när det är torrt, paddla när det är vått och åka utför på vintern. Allt eftersom har jag insett att det är svårt att hålla igång flera tidskrävande hobbies. När säsongen drar igång med ljusa kvällar och höga vattenflöden är det bara paddling som gäller. Tur att vi kan paddla mitt i stan!

Jag heter Zindy och jobbar på Addnatures kontor i Frihamnen i Stockholm. Så fort vårfloden kommer igång och fyller våra vattendrag får jag svårt att sitta kvar på kontorsstolen på eftermiddagarna. Jag håller på med forspaddling. Vi paddlar små snabbsvängande kajaker i strömmande vatten och surfar på stående vågor. Ju mer vatten desto bättre är paddelsäsongen. Förra året, när sommaren regnade bort för soldyrkarna, satt jag i kajaken nästan varje dag. Att jag överhuvudtaget har möjlighet att paddla så mycket beror på att jag har turen att bo i en stad med forspaddling mitt i stadskärnan.

Zindy paddlar i strömmen.

Zindy paddlar i strömmen.

Kanotklubben Strömstararna är Stockholms forspaddlingsklubb och en av landets största. Den grundades redan på 70-talet. Vi har klubbstugan på Skeppsholmen och hemmavatten i Stockholms Ström, mitt emellan Kungliga Slottet och Operan. Det är där Mälarens vattennivå regleras och sjön släpps ut i havet vilket kan ge rejäl fart på vattnet som strömmar förbi. För det mesta paddlar vi
utanför Operan eller vid Riksbron till de förbipasserandes stora förtjusning. Störst jubel bland publiken blir det när någon slår runt med kajaken och måste göra en eskimåsväng för att komma upp. Ju fler försök desto högre blir hurraropen på land vilket kan vara nog så peppande för den som kämpar i vattnet. Som forspaddlare är eskimåsvängarna vardagsmat. Med en liten snabbsvängd forskajak får du räkna med att gå runt ofta, men å andra sidan är båtarna väldigt lätta att vända rätt igen. Eftersom vi aldrig paddlar ensamma och alltid håller koll på varandra finns det alltid hjälp att få för den som ännu inte hunnit lära sig eskimåsvängen ordentligt.

Eskimåsväng

Eskimåsväng

Att kunna paddla mitt i Stockholm är en fantastisk förmån och att alltid vara klädd för att bli blöt gör dessutom att vädret inte spelar någon roll. Med en extra underställströja under torrjackan, handskar och neoprenmössa är inte ens minusgrader några problem. Vi paddlar i Strömmen året runt, det enda som sätter käppar i hjulet vintertid är bristen på dagsljus. Detta gör att det mest blir paddling på helgerna även om det körs ett och annat pass med pannlampa i gatlyktornas sken. En torr och solig sommar har vi inte så mycket strömmande vatten att leka i, men då övar vi istället på plattvattentrick, spelar kajakpolo och lär våra nybörjare
paddelteknik och eskimåsvängar. Naturligtvis hänger vi inte bara i Strömmen. Så gott som varje helg beger sig ett gäng paddlare från Stockhomsklubben iväg till mer eller mindre kända paddelspots. Favoritställen som Dala-Floda och Ljusdal varvas med surf i Nyköpingsån och en och annan längre resa för turpaddling på floder och älvar.

Vårpaddling i Dala-Floda, Västerdalälven.

Vårpaddling i Dala-Floda, Västerdalälven.

Många tror att forspaddling är en extremsport få förunnat att utöva. Bilderna som visas upp i media handlar ofta om stora vattenfall och rytande forsar men precis som i skidåkning eller klättring finns det en typ av paddling för proffsen och en annan för oss glada amatörer. För mig handlar forspaddling inte om att köra riktigt tuffa forsar och jag kommer aldrig våga paddla några högre vattenfall. Jag njuter hellre av att surfa en fin våg ihop med mina vänner, paddla en lagom utmanande fors eller guida nybörjare på enklare turer. I Sverige finns forsar för alla nivåer av paddlare och bland mina paddelvänner finns allt från 10-åringar
till pensionärer. Just nu är småbarnsföräldrar som ammar och byter blöjor i torr- eller våtdräkt en vanlig syn på paddelresorna och snittåldern i just min klubb ligger strax under 40 år.

Forspaddling är en härlig blandning av lek, träning, adrenalin och naturupplevelse. Jag kan verkligen rekommendera alla som någon gång tänkt tanken att ta chansen och våga prova forspaddling. Oavsett om det handlar om att utvecklas som paddlare, hitta på något kul med vännerna eller att finna en ny hobby så kommer forspaddlingen ge mersmak. Det enda som behövs för att gå en nybörjarkurs är grundläggande simkunskaper. All utrustning finns att låna tills du vet om du vill fortsätta paddla. Är du nyfiken på forspaddling kan du höra av dig till din lokala klubb eller kursarrangör. De flesta håller nybörjarkurser hela sommaren med start i maj/juni. Vill du prova på forspaddling i Stockholm hittar du datum och information hos Strömstararna. Och om du inte bor i Stockholm kan du hitta rätt klubb på det nationella forumet för forspaddling.

Forspaddling under broarna i Stockholm.

Forspaddling under broarna i Stockholm.

Zindys favoritprylar för forspaddling:

Näsklämman – en trogen följeslagare för den som inte gillar att fylla huvudet med vatten. Perfekt när man tränar på eskimåsväng.

Hjälm – ett måste för att skydda huvudet mot stenar när du slår runt i forsen. En vanlig hockeyhjälm fungerar utmärkt i början men efterhand som svårighetsgraden ökar kan det vara på sin plats att investera i något bekvämare och mer uppbyggt.

NSR Toaster Mitts – när det är dags att börja paddla året runt är ett par tumvantar i neopren en räddare i nöden. Det finns nämligen inget som förstör paddelglädjen som stelfrusna fingrar.

Kommentera

