Rickard testar tävlingsklättring

SM i bouldering på Nordic Outdoor 2013

SM i bouldering på Nordic Outdoor 2013

Jag har egentligen aldrig tänkt tanken på att delta i en klättertävling. Eftersom jag gillar bäst att klättra utomhus, försöker jag spendera mest tid på riktig klippa. Men så råkade jag befinna mig i Göteborg för att jobba på Nordic Outdoor-mässan, samtidigt som det var kval till SM i bouldering. Och vips, var en spontananmälan inne.

För er som inte vet hur en bouldertävling går till försöker jag mig på en lätt förklaring: I tävlingssammanhang brukar man köra kval och final, oftast med 5-6 problem i vardera. Klättraren har cirka fem minuter på sig och valfritt antal försök, för att klara av varje problem. Det finns olika poängsystem men generellt gäller att den som klarat flest problem vinner. Sedan skiljer man även prestationerna åt utifrån hur många försök som behövdes samt hur långt man kom, om man nu inte klarade hela problemet.

Detta var den första riktiga tävlingen jag medverkat i, så jag fick chansen att testa mina ganska dåliga tävlingsnerver. Till en började satte vi oss i en så kallad isolering där man sitter, står eller hoppar och väntar på att få komma ut och tävla. Isolering finns till för att man inte ska kunna tjuvkika på hur de olika ”problemen” ser ut.

Rickard laddar inför kvalet

Rickard laddar inför kvalet

Framme vid mattan kändes det helt okej … efter att ha hunnit vara på toa sex gånger (på tal om dåliga tävlingsnerver). Sen var det bara att köra igång och försöka släpa sig upp med det omtalade trycket, nypet och draget. Min prestation blev sådär men jag är ändå ganska nöjd, då jag hade fått klättra fem riktigt fina problem. Finalen lät jag andra klättra åt mig! Man vill ju inte missa att titta på bouldering i världsklass ;)

här gick det för några av dem som klarade kvalet.

/Rickard

Rickard är en av Värmlänningarna på Addnatures kundtjänst. Han är en hängiven bouldrare som när utomhussäsongen är över ofta hittas på något av Stockholms klättergym. Rickards tre favoritprylar att ha med sig till blocket är: La Sportiva Python, Lapisborsten och boulderväskan. Sen kunde han inte hålla sig till bara tre prylar, fikaklättrare som han är, kaffetermosen ska ju förstås med.

En reaktion på ”Rickard testar tävlingsklättring

Kommentera

