Kilimanjaro med rullstol – Förberedelserna

På Kilimanjaro rör sig temperaturen från + 35 till – 20 grader. För att ta sig upp på toppen behövs alltså bra och ingångna kängor, svala kläder för de första etapperna och allra högst upp varma kläder. Det är för dem som går till fots. För att köra rullstol upp till toppen är förutsättningarna lite annorlunda och den samlade erfarenheten är mycket begränsad. Att rulla uppför ställer stora krav på ”rullstolisten” och rullstolen. Jag tänker köra så långt det är möjligt på egen hand och samarbetar, som jag tidigare skrivit om, med min klätterkompis Peter i de partier som är alltför tunga.

Rullstol 2Som rullstolist är backar, uppför, det värsta man kan köra i. Arbetet är kontinuerligt och det finns små möjligheter till vila. Stolen vill hela tiden rulla bakåt och om det är väldigt brant kommer den att välta bakåt. För att motverka de negativa konsekvenserna går det att förflytta tyngdpunkten på stolen och göra den mer tungkörd men också mindre känslig för tipprisken. På bilden ser man att jag kan flytta hjulen mellan två lägen. Det främre är normalläge – stolen är lätt att rulla men blir känslig i motlut – tipprisk. För att köra uppför har tyngdpunkten flyttats bakåt 8 cm vilket gör att stolen är tung att köra men blir fantastisk i backar. Den klarar nu lutningar på 18-20%. För att göra en liten jämförelse så finns det varningsskyltar ute på våra vägar för lutningar på 7-10%.

Rullstol 1

Ett special rep med handtag har tagits fram för att användas som säkring vid smala och svåra passager, vid skråkörning och extremt branta partier. Repet kan fästas med karbinhakar i öglor både fram och bak på stolen.

När stolen inte kommer att kunna rullas på marken längre (det gäller på ca 30 % av vägen uppför) då terrängen är så otillgänglig att något på hjul inte tar sig fram behövs lyftutrustning. Jag har med hjälp av rullstolstillverkaren Panthera tagit fram lyftvästar och två lyftstavar som lätt kan fästas i stolen.

För att däckslangen inte skall explodera på hög höjd måste jag släppa ut luft. Därför behöver jag en handpump på vägen ned, annars blir det för lite luft i däcken och vi riskerar punktering. Många av oss rullstolister använder sittdynor gjorda på luftceller. De går inte att använda på hög höjd, också det p g a explosionsrisken. Därför använder jag en gammal klassisk skumgummidyna som verkligen inte är skön att sitta på.

De två länkhjulen (framhjulen) har jag tagit bort för att de är obrukbara  i oländig terräng. De är ersatta med ett större framhjul som är fäst fram på fotbågen med ett snabbgrepp.

Annonser

En reaktion på ”Kilimanjaro med rullstol – Förberedelserna

  1. Ping: Kilimanjaro med rullstol – på väg mot toppen efter förberedelser och träning | Addnaturebloggen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s