Yosemite – ett stycke vacker klätterhistoria

Nyss hemkommen från Kaliforninen drömmer jag mig tillbaka till ett par fantastiska klätterdagar där. Jag, Petter, och min kollega Nico reste nyligen till San Francisco för att besöka Marmot och utbyta erfarenheter med varandra, som Nico just skrivit om. Tillsammans med oss var Thomas, den svenska agenten för Marmot och som också visade sig vara den ultimata reseledaren. När vi ändå var i Kalifornien passade vi samtidigt också på att besöka Yosemite National Park, en nationalpark känt för bland annat sin fantastiska klättring som jag tänkte berätta lite om.

IMG_2734

Bildtext: El Cap och Half Dome.

Yosemite erbjuder gigantiska granitväggar där mycket klätterhistoria har skrivits och fortfarande skrivs. Jag har varit på många platser i världen och klättrat men USA var ny mark för mig. Att då få se Yosemite, om än bara för ett par dagar, var som en dröm. När vi körde in i ”the valley” så hade klockan börjat närma sig midnatt och det var rätt mörkt ute. Med takluckan öppen och bilstereon på högsta volym kunde vi först urskilja El Capitan och sedan lite längre fram Half Dome. Det är de två största och mest ikoniska väggarna i dalen och det var mäktigt att mötas av dem i månens sken. Shit vad coolt att vara här!

IMG_0100 (2)

 Bildtext: Petter på fin granit

Vår upprymda känsla från kvällen mångdubblades nästa morgon när vi kom ut ur vårt ”tent cabin” och kunde se dalen i dagsljus. Så sjukt mycket granit att klättra! Vi åt frukost och drog iväg och värmde upp med en lätt, klassisk, 3-replängders spricktur. Thomas hade varit här några gånger tidigare och kunde visa oss runt i dalen. Jag ledde med två rep och tog upp Nico och Thomas i varsitt rep. De klättrade samtidigt med lite mellanrum så vi kunde vara hyfsat effektiva. Leden låg i solen och även om det var i slutet av september så var det väldigt varmt. Vyerna från standplatserna och kvaliteten på klippan var fantastisk.

IMG_2716

Bildtext: Nico, Thomas och Petter som precis toppat ut.

Efter att vi firat ned från leden och ätit lunch klättrade vi ett par leder till tills det började mörkna. Thomas är inte bara agent för Marmot, utan även det innovativa klättermärket Edelrid, så vi passade på att testa lite utrustning därifrån också. Riktigt fina grejer. Dagen avslutade vi med en kvällsföreläsning och bildvisning av Ron Kauk, en skön klättrare som klättrat i Yosemite sedan 70-talet och gjort en massa klassiska förstabestigningar.

Dag två klättrade vi en led på 6-replängder. Leden låg på andra sidan av dalen och bjöd på nya fantastiska vyer och en del intressant klättring. En synnerlig grej hände vid standplatsenpå 4:e replängden. Thomas och Nico hade precis klättrat upp till mig när vi tyckte att vi hörde musik. Vi var rätt högt upp vid det här laget så det var lite märkligt att höra musik här. Plötsligt såg vi vart musiken kom ifrån. Under oss kom två killar soloklättrande (utan rep och säkringar) varav den ena hade en liten högtalare fastsatt i bältet. De hejade och klättrade förbi oss. Det här var rätt lätt terräng men jag undrade om de hade klättrat samma första replängd som vi, den var rätt tuff och den hade i varje fall jag inte velat solo-klättra. Efter en sen lunch och ett långt besök på Ansel Adams galleri (känd fotograf född i början på 1900-talet) körde vi på kvällen ner mot Marmots huvudkontor där vi skulle ha möte dagen efter.

IMG_0245 (2) (1)

Bildtext: El Cap, som bara måste klättras..

För min del är detta definitivt inte sista gången jag klättar i Yosemite. På senare år tittar jag mest efter platser där det passar att ta med sig småbarn för att klättra, och Yosemite Valley är definitivt ett sådant ställe. Ett perfekt ställe att campa länge på, familjevänligt med vacker vandring som börjar direkt vid tältet och där det finns tillgång till både mataffär, restauranger och annat lyx som kan vara skönt att ha. Så jag ser fram emot att få ta med mig familjen nästa gång!

/ Petter. Jag har jobbat på Addnature sedan 2006 och jobbar mest med inköp av hårdvaror, tex klätterutrustning och skidor. Jag jobbar också fortfarande en del som fjäll- och glaciärguide i Norge.

Kommentera

