Med ecuadoriska vulkantoppar i sikte

Snart dags för avfärd, väskan är äntligen packad och om några timmar är det dags att stiga upp sådär okristligt tidigt för att ta tåget till Arlanda. Ställer minst 3 alarm.

Våra vänner på Pathfinder har sytt ihop en resa med målet att bestiga Cotopaxi och Chimborazo. De kan med sina 5987 respektive 6267möh titulera sig som Ecuadors högsta berg. För att värma upp kommer vi även ta oss an den vackra toppen av Illiniza Norte (5116möh). Hur det går kommer jag berätta om här på bloggen.

Chimborazo_from_southwest

Bild/källa: Chimborazo. Author: Gerd Breitenbach. Licens: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license på Wikipedia genom GNU Free Documentation License.

Allt som oftast drömmer jag om forspaddling på avlägsna älvar som nötts sig längst ner i dalen eller om att vakna upp till nyfallen snö medveten om att jag har ett stenkast till liften. Nästan varje dag vaknar jag dock ur min dröm till larmet av Stockholmstrafiken när jag tar cykeln till jobbet på Addnature. Här jobbar jag, Simon Eriksson, som HR-ansvarig och har lyxen att på en vecka snacka med åtminstone hälften av alla sköna kollegor, som var och en har planer på äventyr det ena fetare än det andra. Det är inspirerande och även om många är klättrare och några inbitna alpinister har tanken på att GÅ(!?) uppför för att sen GÅ nerför igen aldrig lockat mig speciellt mycket. Tar du inte ens med skidorna brukar jag tänka när jag ser berget av utrustning som ändå krävs..

Det var först när jag var i Chamonix för att paddla tillsammns med min vän Bjarne som jag förstod vad allt snack faktiskt handlade om. Efter två dagars paddling med utsikt som var bättre än kvalitén på forsarna tog han med mig upp på Aiguille du midi för att göra en enkel travers på några timmar. Känslan av att gå på en kam och titta på dalen långt där nere var fantastik. Så var även känslan av den kalla stenen mot fingrarna och att snubbla runt med stegjärn för första gången. Kanske fick jag hybris och kände mig som en äkta äventyrare..

När jag i somras förstod att vi (addnature) skulle anordna en resa till Ecuador tillsammans med Pathfinder tog det inte lång tid att bestämma sig för att haka på! Jag har aldrig varit i Sydamerika och det är som om passet ligger där och skrattar åt mig… Tomma sidor som bara väntar på att stämplas. Men det har aldrig varit anledning nog och någon paddelresa dit har aldrig legat rätt i tiden. Nu var det alltså dags. Tydliga mål om ett grymt uppdrag. Att få se Andernas färger och samtidigt spräcka 6000 meters gränsen! Om jag pallar…

Två år med en skadad axel har hunnit flyta förbi sedan sista riktiga resan. Två operationer och vad som känns som hundratals timmar hos min fantastiska sjukgymnast ligger nu bakom mig. Nu borde jag väl vara redo.. Jag kan villigt erkänna att jag är lite nervös. Det måste varit det som fick mig att springa tjurruset och dra till Hellas trots regnet när jag till naturen är ganska lat. Tur är väl det, tack skada och tack sjukgymnast. Nu mår jag bra!

Det är ingen överdrift att säga att det behövs en del prylar för glaciärer och stora temperaturskillnader. Tur att man jobbar på Addnature och tur att vi säljer både Petzl och Black Diamond, tänkte jag efter en närmare titt på packlistan. För er som gillar det senaste inom prylvärlden tänkte jag nämna några grejer ur listan för att senare här på bloggen komma tillbaka till ämnet när jag faktiskt testat dem under resan.

IMG_4051La Sportiva Batura var den lättaste storskon jag kunde hitta i värmeklassen. Till det, stegjärnen Vasak, som sitter som en smäck. I handen behöver jag yxa och på huvudet en hjälm. Och sele som funkar både till berget och klippklättringen under vilodagen. I år kom det smått legendariska klättermärket Black Diamond med sina första kläder och det känns kul att få chansen att testa något nytt på rätt plats. Jag kommer använda deras hybridskal och Bibs byxa under toppförsöken. Sen kunde jag inte heller hålla mig borta från deras handskar. Man blir och får bli lite prylnördig innan en resa. Det har varit en del på vägen och väntan på avfärd. Ni vet, lägga fram grej efter grej, klämma lite och fundera över om jag verkligen kommer behöva världens tjockaste tumvante eller om kamraterna bara kommer att skratta åt en.

Håll nu gärna tummarna för fint väder! Kollade nyss på YR och det stod regn den närmsta veckan.. Får se om det finns nån wifi på Casa Condor vid bergets fot, isåfall hör jag av mig snart. För att läsa mer om resplanerna kolla in Pathfinders presentation också.

På återseende! / Simon

Kommentera

