Lavinkurs i Åre för kunskapsspridning om lavinsäkerhet

P1090922Pling. Ytterligare ett mejl hade inkommit på mobiltelefonen. Som vanligt klickade jag mig in och kikade vad det var för något. Mejlet kom från InspireUs som Addnature jobbar med: ”Vi vill börja med ett TACK! Genom att du har sökt till SLAO´s Grundkurs i Åre så är du med och lyfter frågan om lavinkunskap och säkerhetstänk vid offpist-åkning…” Jaha, tänkte jag, det var ju trevligt att de hörde av sig när de valt ut de som ska få gå kursen, det ska bli kul att se vilka det har blivit. Mejlet fortsatte: ”du är en av de åtta som får chansen att gå SLAO´s grundutbildning i lavinkunskap i Åre”.

Idag gästbloggar jag, Emelie Person, här på Addnatures blogg om den lavinutbildning jag var med på som InspireUs tagit fram för tjejer med stöd från bland annat Addnature genom deras Saferide lavinsäkerhetskoncept.

Äntligen var det min tur att ta tag i detta med lavinsäkerhet som jag tänkt göra under flera år! Inte nog med att det var overkligt att just jag skulle få gå kursen, mot alla odds kom stormen Ivar och ville försöka förstöra vår helg. Som att kunna övervinna naturens krafter i form av laviner, övervann vi även stormen. Tåg ställdes in och taket på Holiday Club blåste av, men trots detta lyckades alla vi åtta kursdeltagare på ett eller annat (säkert!) sätt ta oss fram till Åre, om än lite senare än planerat.

P1090912Tjej efter tjej ramlade in under kursen allt eftersom de kommit fram, och tillslut var vi en fulltalig kurs tjejer med olika bakgrunder, åldrar och framtidsplaner. Men något hade vi gemensamt. Dels intresset för off-pist åkning, dels viljan att som tjej kunna stå på sig, att kunna säga ifrån när vissa beslut är dumdristiga. För att ha kött på benen och våga stå på sig är det mycket lättare om man har kunskap i bagaget. Tänk att få vara den tjej i gänget som alla väljer att lyssna på för det man säger är väsentligt och inte bli den svaga länken i gruppen som ”fegar ur”.

Det kom ganska snabbt fram att vi alla på kursen har varit i liknande situationer när det gäller off-pist åkning. Tänk dig att det är en solig och fin dag. Nedan dig ligger nysnön på den perfekta sluttningen. I tankarna vill du så gärna dyka ned i den djupa snön efter den långa toppturen, men trots det säger magen ifrån. Det är något som inte känns rätt, det verkar inte säkert att ta sig ned där idag. Vad gör du? Ska du vika dig för grupptrycket och följa efter de tuffa, eller gå tillbaka – ensam?

Det är bara magkänslan vi har kunnat lita på eftersom vi inte har haft kunskap av att läsa av naturen tidigare. På grund av detta är det svårt att säga ifrån varför det inte känns bra. Efter den här tre dagars kursen kan vi nu gå ut där och vara den med kunskap. Vi kan förstå oss på naturen och fatta kloka och säkra beslut. Som grupp ska man hålla ihop, ingen ska behöva vika av ensam. Man ska heller inte behöva kasta sig ut någonstans där det är stor lavinfara.

P1090937Frågan är egentligen hur många som vet vad de håller på med där ute. Anledningen till att just jag sökte till kursen var för att jag gjort så mycket dumma grejer. Jag har hängt med ut på turer och alltid haft med mig riktig utrustning, men jag har inte kunnat hantera den. Om det väl gällde skulle jag inte ha kunnat rädda någon. Varför de jag har åkt med har velat ha med mig på turerna är också en fråga i sig. För sin egen säkerhet måste man åka med folk som kan. Kan man inte hantera utrustningen – stanna då hemma och öva istället. Man är inte säker för att man har en spade med sig eller en tranciver i ryggsäcken som vissa har. Det gäller ju att undvika de åken som kommer att få en att hamna i en sådan situation så att man måste använda utrustningen. Och för att kunna undvika sådana åk krävs kunskap och erfarenhet. Detta är något vi har med oss efter den här helgen, men det räcker inte – vi måste öva, öva, öva. Åka med andra kunniga och fortsätta göra trancieversök.

Lavin 1 är en riktigt bra kurs som jag önskar att alla off-piståkare skulle gå. Det gäller att ha respekt för naturen och det är svårt att ha om man inte förstår sig på den. Därför kommer jag, tillsammans med alla de andra tjejerna på kursen, försöka sprida våra kunskaper vidare på olika sätt. Vissa ska gå kursen Lavin 0 för att föra vidare information via föreläsningar, andra ska ta upp det för barnen på skidskola bland annat. Jag själv hade tänkt skriva ett inlägg på min blogg med tips och försöka sprida det via forum. Dessutom kommer jag åka tillbaka till mitt gamla jobb i Kanada och ta ut så mycket personal på berget som möjligt för olika tranciversök-sessions tillsammans med grill och dryck.

Kom ihåg, låna inte ut din utrustning till någon som inte kan använda den. Men sprid dina kunskaper så att fler i dagens samhälle lär sig läsa av naturens krafter så att vi minskar statistiken vid dödsfall under lavinolyckor.

Ut och ha kul, på ett säkert sätt! 

/ Emelie

Kommentera

