Addnature på KebClassic 2014, eller hur man blir en skidalpinist när man är 42

140210_keb_classic_blogg

Jag har drömt om att genomföra KebClassic i mer än tjugo år. Men för att inte låta detta blogginlägg handla om min något sega förmåga att komma till skott, hoppar jag raskt över självkritiken och konstaterar att nu är det dags. Och det har det varit ända sen förra våren då min vän Jens ringde och sa att han och Andreas (en annan vän) hade bestämt att de skulle köra i lag med mig. Och eftersom det tydligen redan var bestämt, var det bara att säga ”jaha, vad roligt” och sen lägga på luren och fundera hur vi ska ta oss an detta. Eller fundera och fundera, det kom ju en sommar emellan. En sommar med flytt och massa inrednings- och ombyggnadsprojekt. Så i ärlighetens namn varken funderades det, eller tränades det så värst mycket. Ända tills hösten kom och jag hade ett möte med Johan Johansson, tävlingsledare för KebClassic, och vi hade en plats på tävlingen.

Andreas på väg upp för Hammarbyfjället, en kväll i december.

Andreas på väg upp för Hammarbyfjället, en kväll i december.

Utöver att se till att vi hade en startplats, kom vi överens om att jag skulle blogga om hur man blir en skidalpinist när man är 42. I ärlighetens namn bör väl kanske poängteras att det är inför själva tävlingsformen jag är nybörjare, en och annan skidtur har det ju blivit genom åren, men nu tänkte vi göra detta så ordentligt det bara går när man är heltidsarbetande småbarnsförälder som dessutom bor alldeles invid Sveriges minsta, riktiga skidort – Hammarby Sjöstad och det ståtliga Hammarbyfjället. Jag tänkte således i en serie blogginlägg berätta om hur vi tar oss an denna uppgift, hur vi tränar, hur vi väljer och vrakar genom Addnatures sortiment för skidalpinism och hur vi förbereder oss rent allmänt. Eftersom jag själv inte har så stor koll på detta tänkte jag ta hjälp av dem som kan det på riktigt. Först ut är de tipsen jag fick av tävlingsledaren över en kaffe på Waynes Coffee på Götgatsbacken:

1. Ut och gå i vilken slalombacke som helst.

2. Träna med stavar.

3. Ha en rygga med sex sju kilo vikt på ryggen.

4. Ta korta steg, så att det blir mer ansträngning för hjärta och lungor, och mindre ansträngning för knän och leder.

5. Kör långa pass.

Med de tipsen i ryggen bestämde oss för att sätta igång och träna, träna så ordentligt det bara går när man är heltidsarbetande småbarnsförälder som bor invid det ståtliga Hammarbyfjället, alltså på tisdagskvällar när jag liksom Alfons Åbergs pappa är klar med Alfons Åbergsk läggrutin, men istället för att somna under soffan när man letar efter nallen, snörade jag på mig mina trailskor och började gå upp och ned för en slalombacke. Och hade det inte varit för resten av mitt lag, Jens och Andreas hade jag nog betydligt oftare gjort som pappa Åberg.

I nästa inlägg (som redan ligger uppe) kommer jag att börja titta lite mer på utrustningen. Ses då!

//Johan

Johan Ekroth jobbar med marknadsföring på Addnature och ligger bakom de sämsta ordvitsarna på Addnatures Facebook och de taffligaste videoklippen på Addnatures Youtubekanal. Och så gillar han att sporta förstås, just nu främst terränglöpning, mountainbikecykling, betong och vattenbaserade brädsporter … och förstås skidor. Favoriten bland alla Addnatures prylar är Icebreakers T-shirt med tryck för att den gör att man kan cykla till jobbet utan att behöva byta om när man kommer fram … (gäller förmodligen endast om man jobbar på Addnature).

3 reaktioner på ”Addnature på KebClassic 2014, eller hur man blir en skidalpinist när man är 42

  1. Ping: Addnature på KebClassic 2014, eller vilka prylar ska jag egentligen ha med mig? | Addnaturebloggen

Kommentera

