Addnature på KebClassic – Eller det man inte har i benen får man kompensera med prylar

prylar

När vi satt runt Andreas köksbord och bestämde oss för att satsa på KebClassic, gjorde vi det med ett slags all-in-filosofi. Vi skulle se till att vi var i toppform, vi skulle satsa på den alpina klassen och vi skulle göra det med de prylar man borde ha när man tävlar. Vi ville helt enkelt känna på hur det är att tävla i skidalpinism istället för att gå en mysig skidtur runt i Kebnekaisemassivet.

Även om vi är kompletta nybörjare inom sporten skidalpinism, har vi så nära professionell hjälp man kan önska, i form av en hel outdoorbutik och dess nätverk av leverantörer. Så istället för att ägna massor av tid åt att läsa på, frågade jag istället mina kollegor och leverantörer. Då framförallt sex av våra varumärken. Det var Dynafit, Petzl, Outdoor Research, Mammut, Oakley och Suunto. De prylar vi behöver finns beskrivna här, och så här valde jag ut vår utrustning:

Dynafit plockade fram 800-gramsskidorna och dito pjäxorna från deras PDG-serie, alltså serien som har namn efter den legendariska skidtävlingen Patrouille des Glaciers, Fartdräkten har två stora fickor på bröstet i vilka man kan slänga ner stighudarna när det är dags att åka utför. Detta kommer spara massor med tid. Ryggsäcken är också från samma serie och har ett system som gör att man kan fästa skidorna på ryggsäcken utan att ens ta av densamma. Man sticker helt enkelt ned skidorna i en ögla vid sidan av ryggsäcken och krokar fast dem med en krok som sitter fast med ett elastiskt band i motsatt axelrem. Återigen små tidsvinster att hämta.

Petzl täcker upp säkerhetsutrustningen. Vi valde ut prylar som både är lätta och robusta. Den ultralätta selen Hirundos och så en dito isyxa som heter Snowracer, bara namnet gör ju att man älskar den. Stegjärnen valde vi både på vikt och på att de gick snabbt att ta på. Dartwin heter vår vinnare. En via ferrataslinga för de fasta repen över kammarna och så ett firningsdon för de nedstigningar vi inte kan åka skidor. För glaciärmomenten behövde vi ett 30-meters rep samt lite prussiksnören så att vi kan dra någon som trillar ned i en spricka.

Outdoor Research har ju otroligt schysta handskar och eftersom vi kommer att använda iPhone som kamera under tävlingen, passar deras Storm Sensorgloves som en handske på handen. Utöver handskar valde vi förstärkningsplagg från OR. Vi satsade på en tunn och lätt dunjacka med 800 fillpower, så att vi får in maximalt med värme på minimalt med vikt och volym

Mammut och deras Barryvox har ju nästan blivit synonymt med transciever idag. Jag har ju alltid förlitat mig på min gamla blåa Ortovox F1, men efter att ha haft bergguiden Mikke Eriksson som skrivbordsgranne under ett par höstar har jag förstått att den passar bäst på museum. Mammut fixade också fram spade och sond.

Oakley kändes som ett självklart val när vi behövde ett par lätta och smidiga solglasögon för sport.

Suunto och deras Ambit har även den nästan blivit en standard när det gäller äventyrsklockor, i alla fall på Addnature. Denna kommer att hjälpa mig i förberedelserna genom att jag kan förstå hur mycket energi jag kan komma att förbruka på denna aktivitet, något jag tänkte utnyttja för att beräkna hur mycket energi jag ska ha med mig. Höjdmätaren kommer också vara klockren.

Efter denna orgie i fantastiska prylar står en sak klar: hade jag varit snäppet smartare hade jag satsat på mycket sämre grejor. Nu kommer jag inte att ha en chans att skylla på utrustningen.

Föregående inlägg i serien Addnature på KebClassic 2014 finns att läsa här.

Kommentera

