klätter1

Jag som skriver detta heter Kim och jobbar på Addnatures lager sedan snart ett år tillbaka. Innan dess har jag suttit och svarat på frågor i kundtjänst och hjälpt till en del på event och i butik. Jag började min klätterkarriär under en av mina säsonger utomlands och jag fastnade direkt. Därefter har jag fortsatt resa runt och sökt mig till platser där det finns närhet till berg eller vatten. Jag har jobbat med allt från att guida turer till att diska och den enda röda tråden har varit klättring, vandring eller surfing. Nu fokuserar jag endast på klättringen och försöker checka av Stockholms klassiker inom klättring.

Efter tre år på kundtjänst, fyra år på Addnature och tio år som klättrare har jag lyckats snappa upp en hel del. Eftersom jag har hunnit klättra igenom mycket av utrustningen i sortimentet så tänkte jag bjuda på mina lärdomar och slutsatser.

229623_10150229175061480_4203841_n

Jag hoppas att det är flera som också varit ute och kämpat i kylan eller njutit av den magiska vårsolen. Det är nu man kan få det där magiska sticket, känna klättersug efter en mörk vinter och få slita lite på klätterprylarna som annars bara får ligga och mysa i kökssoffan under vintern. Den fina våren har på de flesta platser i landet bjudit på det mest perfekta sticket och många tunga boulderprojekt har blivit avtickade. Säkert planerar de flesta liksom jag att runda av bouldersäsongen med en resa för att för en sista gång mäta krafterna innan repet och selen åker fram.

Som alltid varje vår går jag igenom utrustningen.

 RacketSkräp

Paddan får stå ute på altanen ett tag till innan den åker in i källaren. I den gamla kökssoffan trängs alla skor med dragare, rep och annat. Som alltid är det några ”fulingar” som får pensionera sig för att göra plats för nytt.

Bland årets uppdateringar är 12 fräscha ”dragare” från DMM. Otroligt lättklippta och med en tjock slinga att dogga i. Tre par skor, ett par tekniska sva-/smearskor (Anasazi Pinkies), ett par aggressiva (La Sportiva Solution) och ett till par aggressiva fast med en otroligt teknisk och tight häl (Mad Rock Shark).

Kvar att köpa är endast ett nytt ”sändarrep”. Valet står mellan Sterling Nano och Edelrid Kite, båda 9,2. Jag har bara hört gott om båda. Sterling Nano, hur skönt det är att klippa och att det är fin dynamik. Edelrid Kite, som med sin tredubbla ”Shield behandling” ger minimalt repdrag.

 

Kan man ha för många klätterskor och börjar dina bli slitna?

toe-holeDSC02545

Råd och rön kring klätterskor 

Det finns nog nästan lika många åsikter om skor som det finns klättrare. Just av den anledningen att det är väldigt personligt. Vissa säger att det är bäst med raka tår och andra säger att skorna ska vara så tighta att tårna nästan krullar upp sig under foten.

För att på något vis skilja bra från mindre bra och få en någorlunda riktlinje i diskussionen får man börja med att gå på det som tillverkarna eller rättare sagt skodesignern tänkt.

Tillverkarna är riktigt duktiga på att förklara på deras egna hemsidor om hur de tänkt när de designat. Oftast finns olika guider, videos, och skisser som förklarar.

Några attribut som skiljer modellerna åt är:

Mjuk/styv – en styvare sko ger mer support och en mjukare mer flex, Ett hårdare gummi håller oftast längre men ger kanske inte samma stick.

Syntet/mocka – Mockaskor töjer sig oftast mer än syntet

Snörning/toffla/kardborrspänne – smaksak

Aggressiv/neutral – Ska det klättras överhäng väljer man oftast en aggressiv sko och är det vertikalt till sva väljer man oftast en mer neutral. 

Rak/asymmetrisk läst, Smal/bred häl samt Smal/bred/hög tåbox – Alla har olika fötter, välj den som passar din fot.

Mindre volym – Skor som har en mindre volym är tänkta till dem med mindre fötter och då oftast tjejer. Ett bra exempel Shaman och Shaman LV.

Det bästa sättet att prova sig fram till en modell som man tycker om och hittar man flera är det toppen. Personligen väljer jag att ha med 2-3 par som jag blandar och mixar så de passar lederna eller problemen. Jag upplever då att jag får ut mest av skorna och att de inte slits lika fort.

På sva/vertikalt väljer jag oftast en neutral men ändå teknisk sko. Då man sällan lägger hälkrokar prioriterar jag istället att jag får bra tryck i tåboxen. Jag föredrar en sko med något styvare sula som ger support på längre turer och när man står på smått.

När jag klättrar överhäng faller valet nästan alltid på en aggressivare modell med tightare häl. Då jag sällan klättrar speciellt länge med skorna på i ett sträck väljer jag en tightare passform för mer precision och tar sen av skon mellan pressen.

När man provar skor så får man med de flesta modeller räkna med att de kommer att töja sig. Lättast är att fråga runt bland de man känner som klättrat i skon tidigare för att undvika att köpa fel storlek. Testar jag en 43:a och den sitter bra men får rådet att de töjer sig så går jag oftast ner en halv eller tom en hel storlek. Sen klättrar jag in skorna tills de sitter skönt. Inklättringsperioden kan variera och påskyndas med alla möjliga ”husmorsknep” som att baka skorna i ugn, duscha med dem för att sedan gå runt tills de blir torra eller hoppa in i bastun med dem. Tänk bara på hur skon är konturerad innan du påskyndar processen så den inte förstörs av värmen/vätan.

Olika märken skiljer sig åt och det finns tyvärr ingen grundmall som alla tillverkare håller sig efter. För att ge ett hum om skillnaderna märkena emellan så har jag skrivit ut den storlek och modell jag använder för respektive märke. Min fot är 282 mm (uppmätt när jag står normalt på foten).

Edelrid (43,5 Typhoon)

Den sko vi har (Typhoon) upplevs som aggressiv och mjuk. Börja med din vanliga storlek eller eventuellt en storlek mindre.

Evolv (43,5 Pontas)

Evolv tillverkar de flesta skor i syntet och därför töjer de sig inte så mycket.

Five Ten (42,5 Anasazi Verde)

Five Ten kan upplevas att det skiljer en del i storlek mellan modellerna och det beror just för att det är olika modeller med olika läst, aggressivitet, och styvhet mm.

Madrock (43 Shark)

Madrock har skrivit ihop en egen text som hittas här: http://www.madrockclimbing.com/support/index.asp.

La Sportiva (41,5 Solution)

På deras hemsida förklarar de varje sko med diagram, text, bilder och video. https://www.youtube.com/embed/videoseries?list=PLdryj12mbHdJy3cBHt9JUgihf77rJa8fx

Scarpa (43,5 instinct)

Att skornas känsla är nära de från La Sportiva är inte en slump då Heinz Mariacher, Scarpas skodesigner tidigare arbetade för just La Sportiva. Precis som övriga märken kan det skilja en del i storlek mellan modellerna.

Beställ från oss eller besök våra butiker och välj ur ett brett klätterskosortiment. Utmana gärna vår kundtjänst eller vår butikspersonal med storlekstips. Hos oss där merparten av personalen klättrar finns det alltid någon som ägt ett par eller ett gäng av den modellen som du är intresserad av.

bild 2bild (2)bild (3)

Better safe than sorry… 

Som slutkläm vill jag uppmana er att gå igenom er utrustning. Det är den som tillåter oss att utöva våra aktiviteter på ett säkert och roligt sätt. 

Ta hand om era prylar så tar dom hand om er! När man börjar ifrågasätta utrustningen är det oftast dags att tänka till och byta ut.

Gå igenom dina karbiner!

 En repig karbin kan förkorta livslängden och skada ett rep. Vid upprepad användning kan tom repet gå av. Ett råd är att kolla karbinerna inför och efter varje gång du använder dem. När du ändå kollar karbinerna kan du samtidigt gå igenom slingorna. Slingor har oftast en livslängd mellan 1-5 år beroende på hur ofta de används. Ett bra tips är att föra en klätterdagbok över utrustningen och förvara tillsammans med racket.

Syna selen! 

Gå igenom selen och kolla noga spännen, inknytningspunkter och slingor. Hur gammal är din sele?

bild (5)

Mina Pryltips 

Tre lättklippta Sport-quickdraws – hållbara och mycket att dogga i:

  1. DMM Alpha Sport
  2. Black Diamond Livewire
  3. Petzl Spirit

Tre lättvikts-quickdraws:

  1. DMM Alpha Light
  2. Black Diamond OZ
  3. Camp Nano 23 Express

Tre bra klätterrep:

  1. Sterling – Smidigt onsight-rep
  2. Edelrid Pro line – Teflonbehandlat rep som gör att det flyter bra med minimalt repdrag.
  3. Beal – Booster – Klassisk slitvarg

Tre smarta repsäckar:

  1. Arcteryx Haku Rope Bag – Passar perfekt i botten på Arcteryx Miura
  2. Edelrid Caddy – Genomtänkt hinkkonstruktion som gör att repet aldrig behöver nudda marken.
  3. Black Diamond Super Chute Rope Bag – Lätt, enkel och klassisk repsäck.

Alltid med till klippan:

Lycka till!

Nu är det dags att komma igång med klättringen!

Kommentera

