Addnature/Bikester friend Olof Larssons Sommarprojekt

Bild

Ny på Addnaturebloggen och mitt första inlägg här.

Mitt namn är Olof Larsson och jag bor i Åre tillsammans med min fru och hund.

Om ni läst min presentation så såg ni kanske att jag har tänkt ge mig på Cross Country cykling i sommar. Vad var det då som fick mig att få ett jäkla sug efter det helt plötsligt? Det kan ha att göra med att alla kompisar pratar om det konstant, att jag vill hitta en träningsform som samtidigt är fruktansvärt kul eller bara det att promenader/vandring tar för lång tid. Vilket som så sitter jag nu här och kollar på prylar, turer och försöker bilda mig en uppfattning om vad jag har gett mig in på.

Jag har börjat kika lite på turer som man kan göra i och runtom Åre. Min tanke är att jag ska sätta ett personligt mål för sommaren och hösten med turer som jag vill ha gjort. Här på bloggen kan ni följa hur det går. När jag har tittat på vad som finns att göra har jag helt bortsett från min förmåga att hantera en cykel. Ni som cyklat mycket tänker nog, vad f`n?, det där gör jag innan lunch men för mig som amatör/nybörjare med tre stycken XC-turer i bagaget blir garanterat en del turer en god nog utmaning.

Sist jag cyklade var då jag kände att jag ville ge Downhill ett försök, jag lånade en cykel av en kompis, hade hur kul som helst och sista åket (såklart) så släppte jag koncentration för en halv sekund och så låg jag där med en ordentligt bruten fot. Man brukar säga att cykling sitter i sedan barnsben men det är en sanning med modifikation enligt mig.

Den händelsen satte stopp för cyklingen för en tid framöver och det har nog ett finger med i spelet varför jag vill cykla mer uppför nu. Har även känt att det sitter kvar i bakhuvudet under den lilla cykling som jag gjort hittills så cyklingen för mig blir inte bara en fysisk utan även en psykisk utmaning. Men kul kommer det att bli!

För att inte tråka ut er fullständigt med första inlägget så kan ni nedan se bilder samt lite kort info om vilka turer som ligger framför mig och förhoppningsvis mina vänner. Hoppas på att så snart som möjligt kunna komma med en uppdatering om första avklarade turen.

Till att börja med har jag märkt ut fem stycken olika leder och jag tror till en början att det räcker ett bra tag in på sommaren. Jag har markerat lederna med olika färger, Röd, Gul, Grön, Svart, Blå och Grön.

Röd = Jämtlandstriangeln, Storulvån-Sylarna-Blåhammaren. Start och slut vid Storulvåns fjällstation

 Bild

Blå = Storulvån-Gåsen-Sylarna. Start och slut vid Storulvåns fjällstation.

Bild

 Gul = Storulvån-Vålådalen. Övernattning vid Ljungan. Start i Storulvån och slut i Vålådalen. Var tvungen att vända på kartan och är inte tillräckligt teknisk för att få till det bättre än såhär, ledsen för det.

Bild

 Svart = Blanktjärnsrundan. Den kortaste och förmodligen den lättaste av turerna. Mycket fin miljö med blandad terräng, längd ca 12km. Lunchen vid Blanktjärn är svårslagen. Start och slut vid Vålådalen

Bild

 Grön = Pyramiderna. Start i Vallbo ner mot Grönvallen och Issjödalen och sen Pyramiderna.

Bild

 Sådär, en början på en planerad sommar. Jag har ingen aning om jag tagit mig vatten över huvudet med någon av dessa turer men det återstår att se. Jag ska försöka ta lite bilder under varje tur och även försöka filma lite så håll utkik när de är avklarade. Jag har även några turer till på lager, bland annat en tur lite mer norrut som kan bli riktigt fin. Mer om den senare! Hade gött!

Översikts bilder på de olika turerna

BildBild 

 

 

Kommentera

