Houdini tror på framtiden – bara ansvarsfulla företag har en framtid! 

Bild

Vi på Houdini ser att samspelet mellan miljö, etik och ekonomi är både självklart och nödvändigt för att Houdini ska kunna fortsätta existera på ett framgångsrikt sätt under många år. Vårt hållbarhetsarbete har ingen tidsgräns eller begränsning till vissa kollektioner, utan är en ständigt pågående process som innebär att vi kontinuerligt skapar förbättringar genom hela vår verksamhet. Processen omfattar allt från att minska energiförbrukningen vid tillverkningen av våra produkter, att designa utifrån ett kretslopptänk, att påverka leverantörer att köpa förnyelsebart, att tillämpa tydliga riktlinjer för arbetsresor och tjänstebilar samt till att köpa ekologisk frukt och fairtrade-producerat kaffe och te till kontoret.

Vi är ett litet innovativt och ansvarsfullt företag som inte gör som alla andra. När vi utvecklar nya material tillsammans med någon av våra leverantörer, som är bättre för miljön än de som redan finns på marknaden, har vi aldrig begärt eller önskat ensamrätt på detta. Ingen blir gladare än vi om fler tillverkare väljer att producera på ett sätt som är bättre för miljön. Vi vill inspirera och bidra till ett hållbart företagande, även utanför vår egen verksamhet.

Vi går vår egen väg och tror fullt ut på att använda återvunna fibrer i så stor utsträckning som möjligt, men fortfarande med bibehållen funktion, kvalitet och tidlös design i plaggen.
Den främsta nyckeln till en långsiktig och framgångsrik verksamhet är våra medarbetare. Företagskulturen sitter inte i väggarna utan i människorna som arbetar här. Alla vi som jobbar här älskar att vara aktiva, ha roligt på jobbet och samtidigt uppnå ett högre syfte med våra produkter – vi ska bana ny väg, inte bara för textilindustrin, utan för alla företag som vill verka för ett kretsloppssamhälle. Vi vill visa att det går att göra snygga, tekniska och långsiktigt hållbara kläder och produkter av återvunnet och återvinningsbart material och därigenom minska vårt avfallsberg. 

På längre sikt satsar vi på att bli ett hundraprocentigt hållbart företag och då nå vår vision. Houdini har gång på gång satt ny standard för produkters komfort och funktion och höjt ambitionerna för bolagets miljöarbete och därmed fungerat som en inspirationskälla eller katalysator för andra. Fortsätter vi så parallellt med att fortsätta utvecklingen mot högre lönsamhet är vi på god väg att sätta en ny standard för ett hållbart företagande. Att kunna inspirera fler på den nivån och bidra till förändring skulle kännas riktigt bra.
 
I dag tillverkas alla Houdiniprodukter i Europa. Detta gör att vi har god kontroll över att våra producenter arbetar enligt de höga krav vi ställer när det gäller hållbarhetsarbete och mänskliga rättigheter. En övervägande del av våra produkter är tillverkade av återvunnen eller förnyelsebar fiber och de flesta är återvinningsbara eller biologiskt nedbrytbara. Målet är högt, vi vill ha helt cirkulära produktionscykler.
 
Hela Houdinis produktutvecklingscykel börjar med att det finns en produktidé eller en efterfrågan från någon i Houdini-teamet eller någon utav våra Friends som vi samarbetar med. Det kan vara en produkt vi/de tycker saknas eller ett helt nytt segment. Vi går alltid igenom följande frågor innan de drar igång designprocessen.
 
– Förtjänar denna produkt att existera?
Ibland kan idén kännas för smal, vi vill att våra produkter ska kunna användas av många personer för många olika aktiviteter.
 
– Kommer den att hålla tillräckligt länge?
Hållbarhet är viktigt för oss, både när det gäller miljö och kvalitet. Vi vill ta fram slitstarka produkter som även håller för nästa generation.
 
– Är den tillräckligt mångsidig?
Vi vill inte att man ska behöva ha en specifik produkt för varje aktivitet som man utövar. Kläderna ska vara så mångsidiga att man ska klara sig med en minimal packning och ändå vara redo för alla äventyr som väntar.
 
– Kommer den åldras med skönhet och bli en livslång följeslagare?
Vi vill att våra kläder ska kännas estetiskt aktuella även när de fått några år på nacken. Även om vi arbetar mycket med färg och form så är hela tanken att de ska kännas tidlösa och personliga.
 
– Ingenting tillagt som inte behövs?
Ren design utan onödiga detaljer. Bara det som behövs för funktionen. Vi försöker också tänka på att produkterna ska gå att reparera om olyckan är framme.
 
– Ger det Core Comfort?
Med Core Comfort menar vi att våra kläder ska upplevas bra med alla sinnen. Sköna och funktionella, väl avvägda hur mycket vind och väta de ska tåla och ändå kunna släppa igenom överskottsvärme och sist men inte minst så ska de vara bra för miljön.
 
Vi tror också att man måste börja se på konsumtion med nya ögon. Kanske inte alla behöver äga alla saker själva, man kanske kan dela med andra. Därför har vi börjat med att hyra ut skalplagg i våra butiker. På det sättet kan fler kunder ha glädje och nytta av färre produkter. Vi har också försäljning av second-hand i våra butiker. Dessa verksamheter är något vi kommer utöka framöver.
 
Kan man konsumera på ett hållbart sätt?
– Ja, det tror vi på Houdini.
Köp först och främst 2nd hand eller hyr det du behöver!
Använd dina kläder länge, länge! Laga/reparera det som går sönder.
När du behöver något nytt som är hållbart (både när det gäller stil, kvalitet och miljön) och producerat under bra förhållanden – köp Houdini!

 
Annonser

En reaktion på ”Houdini tror på framtiden – bara ansvarsfulla företag har en framtid! 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s