Tidig säsongsstart

Av: Olof Larsson

Det här är något som jag inte gjort på över 15 år och då var det bara att sätta sig i en bil och åka över till grannlandet i väst. Den här gången är det en något längre resa, närmare bestämt till Chile. Det pratades lite löst om detta projekt i mitten på vintern och då är det alltid svårt att föreställa sig att det ska bli av. Det ska jobbas, planeras semester mm. Men nu sitter man här med väskorna packade och som alltid lite smått nervös inför första skidresan. Vad behöver jag? Vart tog alla skidprylar vägen efter avslutningen i maj? Har jag fått med mig allt? Kan jag fortfarande åka skidor?

Sommaren har gått vansinnigt fort men den har varit bättre än jag kan minnas på länge. Har nog mycket att göra med att jag har börjat cykla och det ska bli intressant att se vad det har gjort för skidåkning. Innan har man ju bara svingat en klubba, försökt träffa en boll och blivit sur. Förhoppningsvis är man i lite bättre form nu så ska bli riktigt kul att stå på skidor igen. Planen är att vi ska filma för web episoder med DPS och som det ser ut så blir det både lite Heli och camping/touring. Steg ett blir dock att ta sig dit utan att något försvinner på vägen, är en och annan mellanlandning så håller tummarna att allt följer med.

När vi först kom fram var jag helt säker på att jag rest runt halva jorden för något som liknar sista dagen för säsongen hemma i Åre. Det var absolut ingen snö alls och några av orterna höll på att stänga på grund av snöbrist. Hela säsongen har varit bedrövlig här så att vi hade turen att pricka in det största snöfallet för säsongen under en så pass kort resa har jag fortfarande svårt att förstå. Min första tanke när vi kom hit var att det här kommer bli 10 långa dagar och vi kommer inte att kunna få något gjort överhuvudtaget. Jag har faktiskt lite svårt att sätta ord på hur resan har varit så här är några bilder som beskriver den ganska så bra.

bild 3

Bild 1. Var befogat att vara orolig över snöbristen. Kommer upp och får reda på att 2 av 4 orter i området håller på att stänga för säsongen.

bild 2

 

Bild 2. Men vi gjorde det bästa av situationen och njöt av grym slaskåkning och magiska solnedgångar.

bild 4

Bild 3. Och häng vid poolen.

bild 5

Bild 4. Väderprognosen såg inte så lovande ut med några få cm men vi vaknade upp till detta! Det största och i princip enda snöfallet för säsongen.

bild 8

Bild 5. Lyckades knäppa en bild på Zack Giffin när han droppade in på sin första linje under vår dag med heli skiing. Zack är för övrigt tv kändis i USA med sin serie Tiny House Nation, spana in det!

bild 9

Bild 6. En bild från vår sista dag då det blivit varmare och snön inte riktigt höll måttet. Återigen gjorde vi det bästa av situationen och byggde ett hopp i solnedgången. Fick pricka av en bakåtvolt på en ny kontinent, YES! Hade gött så länge!

bild 10

Bild 7. En av linjerna som hann med att köra under vår dag med heli. Tyvärr fanns ingen bas sen tidigare så klippor var uteslutet men åkningen var magiskt!

Nu efter lite drygt två dygns resa väntar endast ett flyg och en timmes bilfärd och sen är man hemma! Här kommer en klyscha men vad f.n, borta bra men hemma bäst! Är lite konstig känsla att kommer hem och vara riktigt sugen på att cykla och samtidigt ha ett skidpepp som är svårt att beskriva. Tur att det första jag ska göra när jag kommer hem är att börja planera nästa resa i dec till Baldface:)

//Olof Larsson

Kommentera

