KebClassicträning med Olof del 1: barmarksträning

Team_Aptum-0006309-HR

Jag heter Olof Häggström och jag kommer att skriva om skidalpinism här på bloggen. För det första vill jag att det jag skriver skall vara relevant så tveka inte att kommentera om det skulle vara något som ni vill att jag skall skriva om eller förtydliga. Det är för er skull jag skriver!

Jag heter som sagt Olof och jag bor i Umeå, började med skidalpinism för 4år sedan då min vän Pelle tyckte att sporten vore något för mig vilket slutade med att jag under mitt första år på skidorna var med på Kebnekaise Classic och efter det var jag fast. Sen rullade det på och jag insåg efter något år att jag hade lite talang för att gå uppför och då jag har åkt utför sedan barnsben så var jag ganska trygg utför också.

De senaste åren har jag satsat på skidalpinism på vintern och triathlon/swimrun på sommaren vilket jag tycker är perfekt då skidalpinism är skonsamt för leder men håller samtidigt igång muskler och hjärta. Att ha begränsade möjligheter till långa backar är naturligtvis inget plus i kanten med det går bevisligen att bli hyfsat bra på 45hm :)

Tänkte som en kickoff här på bloggen skriva lite om grundträning nu innan snön kommer.

photo 2(1)Stavgång

– Gärna i kuperad terräng. Offroad eller på ett elljusspår. Gå i uppförsbackar och lufsa på men bromsa lite i utförsbackarna så att låren får lite syra ( som dom ju får i utförsåkningen ). Ta en ryggsäck för ökad belastning. Använd stavarna!

Släpa bildäck

– För att bli maximalt idiotförklarad i kvarteret så brukar jag ibland bogsera ett bildäck efter mig. Detta för att simulera en lång uppförsbacke. Gå med stavar på platten så känns det lite som att gå i en ihållande uppförsbacke.

Styrketräna

– Kör bålstyrka och träning med egen kroppsvikt såsom utfallssteg, jägarvila osv. Kör igång redan nu. Ni kommer inte att ångra er när ni står på startlinjen utanför stationen på Keb :)

Gå i backe

– Med eller utan stavar. Perfekt att köra på uppför och gå utför så blir det naturliga intervaller med vila utför.

Hur mycket och hur länge skall det tränas då? Ja, det är verkligen inte lätt att svara på men om målet är att köra Keb Classic i April så börja redan nu och försök få in träning från och med nu.. vänta inte tills två veckor innan start.

Exempel på ett upplägg under en försäsongsvecka:

Måndag: 1h stavgång

Tisdag: vila

Onsdag: 1h löpning/cykel

Torsdag: vila

Fredag: intervall backe 45min

Lördag: Långpass stavgång 2-3h

Söndag: vila

Få in 2 pass styrka i veckan när det passar gärna i samband med övriga pass. Vila lördag och lägg långpasset på söndag om det passar bättre.

Ett måtto som jag vill dela med mig av är att det är bättre att vila en dag för mycket än en dag för lite. Det är väldigt lätt att dra på sig något, speciellt vid byte av diciplin eller vid ökning av träningsdos.

Lite längre fram kommer jag att kunna producera lite instruktionsvideos så blir det enklare att visa på tempo och så :)

Skynda långsamt så hörs vi!

/Olof

Kommentera

