KebClassicträning med Olof del2: Stavgång

photo (1)

Känner att jag måste ägna ett helt inlägg åt stavgång då jag tycker att det är den optimala barmarksträningen. Dessutom är det så lätt att göra tillsammans med andra då det, även om det låter konstigt, går att variera ganska mycket.
Intervaller går att köra i en kortare backe så att man som grupp alltid har kontakt med varandra och kan hejja på. I längre backar går det att ta olika mycket i ryggsäcken för att jämna ut gruppen. Utför så kan jag rekommendera att lunka på och bromsa sig lite så att maximal utförsåkarkänsla uppstår. Längre framöver så skall jag producera en film som visar den optimala övningen för att får starka utförsåkarlår utan att ha en lång backe att åka utför i.
När ni går stavgång för att få in känslan inför skidalpinism/topptur så försök att korta ned steglängden lite och använd armarna på samma sätt som om ni gick på snö. Ta lite kortare stavar än vad du tror så är det snällare på axlarna. Kängor är ingen dum ide för att få lite extra vikt under knät. Ta med en kompis på långpasset så blir det roligare, och säkrare om backen inte är välbesökt.
Glöm inte att skynda långsamt.
Kör hårt så hörs vi!
/Olof
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s