Michaela Fröstad Askegren

Michaela Förstad Askergren

Hur ser ett miniporträtt av dig ut?
Jag är uppväxt på en bondgård i Stockholm så det blev mycket ridning i mina unga år och jag tävlade i både trav och galopp. Jag blev äldre och tappade intresset för ridningen och tog istället upp golf men även det intresset dalade så småning om. Ett intresse som jag dock aldrig tappade var skidåkningen. Vi åkte ofta till vår stuga i Dalarna och någon vecka per år även till de svenska fjällen.

Så småningom blev jag erbjudanden ett jobb i Åre och tänkte ”varför inte?”. Ett bra val och jag blev kvar där i 12 år! Under min tid i Åre så växte mitt skidintresse och skidåkningen blev utan tvekan min största passion – jag åkte typ varje dag. Redan efter en säsong så tävlade jag i Extreme NM i telemark och gick sedan över till att tävla i alpina skidgrenar. Allt eftersom mer och mer av min tid upptogs av uppdrag från sponsorer som katalogfoton och tidningsreportage så hamnade även tävlingsskidorna på hyllan.

Hur kom det sig att du började med sporter som swimrun, löpning och cykling?
Sedan fem år tillbaka bor jag i Stockholm med min man, Petter, och våra tre barn. Skidåkning är fortfarande min största passion men i brist på närliggande berg var jag tvungen att börja med en del nya sporter. För några år sedan frågade en vän om någon kunde ta paddlingsetappen i Åre Extreme Challange 2012. Lite på skämt så sa jag ”ja” trotts att jag aldrig hade paddlat förut. Tre månader senare genomförde jag hela tävlingen och slutade på en andra plats. Det blev startskottet – sedan dess har jag utsatt mig för fler och fler utmaningar.

Träningen har alltid varit högt prioriterad i mitt liv och utöver skidåkningen så spelar jag idag också golf, styrketränar, springer, dansar karneval samba, cyklar downhill och crosscountry. Under det senaste året har jag utmanat mig själv i lopp som obstacle race, swimrun-tävlingar, New York-maraton och cykeltävlingen Grand Fondo i både New York och Rom. Det fantastiska är att jag gör allt detta tillsammans med bästa vän och make Petter. I år ska vi dessutom arrangera ett lopp tillsammans – så checka in kosterswimrun.se!

Ditt bästa äventyr, vilket är det?
Det har blivit många resor runt om i världen men de mest minnesvärda är bland annat dykning med vithajar i Sydafrika, topptur på skidor på Svalbard och Heliski i Kanada. Jag fick också nyligen åka på en av mina drömresor till Norge. Vi bodde på en gammal minsvepare och turade upp i bergen mitt-i-bland de vackra fjordarna. Det var lika magiskt som det låter.

Din favorit outdoor-pryl, vad är det för något?
Har nog inte riktigt kommit dit än när det gäller löpning och swimrun men när det gäller skidåkning så åker jag aldrig utan mina skydd! Känner mig ”naken” annars.

Vilken spännande utmaning har du på G?
Att ta mig i mål på Ö till Ö 2015 med min man Petter.

Favoritplatsen på jorden, vilken är den?
På toppen av ett snöklätt berg!

Hur lyder ditt motto?
Tänk inte så mycket, kör bara :)

Addnature, vilka är vi för dig?
Första gången jag besökte er var jag helt grön på den sporten jag skulle börja med – swimrun. Jag fick ett super bra bemötande och märkte direkt att alla som jobbar hos er kan sin sak. Gick därifrån med mycket bättre självförtroende, mer kunskap och framför allt med saker som var rätt för mig. Hela Addnature andas äventyr!

Var kan hittar vi dig i sociala medier?
Instagram: @michaelafrostad

Övriga sponsorer?
Colourwear
Poc sports
Åre Skidfabrik

Meriter
• 2:a – Karlstad Swimrun, 2014
• 6:a – Tjurruset Karlstad, 2013
• 2:a – Åre Extreme Challenge Duo, 2012
• 3:a – Oppdalh Freeride, 2003
• 1:a – Student SM Telemark, 2002
• 1:a – Telia Skicross, 2001
• 3:a x2 – SM Telemark, 2001
• 2:a – SM Telemark, 2001

Kolla in fler av våra Addnature och Bikester Friends här.

Kommentera

