Cykelsommar i Sverige

Min cykelsommar i Sverige har inte alls blivit som jag hade tänkt mig. En knäskada har satt stopp för mig i snart ett år – det har varit 2 steg framåt, 3 steg tillbaka i över 11 månader. Men cykeltokig som jag är har jag inte lyckats hålla mig ifrån min tvåhjulade vän – det har blivit en del cykelturer och en och annan cykeltävling ändå. Bra för själen, mindre bra för knät. Sommarsverige har så mycket att erbjuda.

7Jag och Bikester friend Lina Skoglund njuter av solen och stigarna ute i Flottsbro.

Den första Nordiska Mästerskapen i Enduro gick av stapeln i Åre i början av juli. Riktigt, riktigt roligt att sporten jag tycker så mycket om börjar ta fyr på riktigt. I år har svenska endurocupen sålt slut(!) på rekordtid och många vanliga cyklister börjar anamma den sköna träningsformen. Det tråkiga är att jag själv måste stå på sidlinjen och se på istället för att fajtas om pallplatser.

IMG_9082När det är 32 grader i Åre är det ganska skönt att bli blöt om fötterna!

IMG_9026Vädret slår om snabbt uppe i Åre och veckan bjöd på diverse väderlekar.

Åre bjöd i varje fall som vanligt på grymt roliga banor. Stigarna där är ju helt fenomenala och bandragningen i år får två tummar upp! Tyvärr fick jag jätte ont i knät redan på väg upp till första sträckan under tävlingen så resterande dag gick jag på ett antal värktabletter blandat med ångest. Jag lyckades ta mig igenom tävlingen bara för att missa tredjeplatsen med 0.7 sekunder. That’s racing, that’s life. Hade trotts det en fantastisk rolig vecka där uppe! Måste tillbaka och upptäcka stigarna utanför cykelparken när knät är bättre.

FullSizeRenderJag och massa sköna tjejer tränar banorna inför söndagens tävling.

IMG_9130Tävlingen blev betydlit tuffare än vad jag trott i och med att knät pajade igen.      Foto: Thomas Lundman

Järvsö har också bjudit på två sköna cykelhelger. Det är så skönt med Järvsö för att man aldrig riktigt behöver planera att åka upp dit – man kör upp när man känner för det och det är alltid någon man känner som är där. För två helger sedan var det precis så. Det gör att man cyklar med lite olika folk och lär känna nya cykelentusiaster. Alltid lika roligt! Man lär sig dessutom alltid något nytt på cykeln. Senast lärde jag mig att banan Lite för Liten faktiskt inte var oövervinnlig. Det är skönt när man slutar lyssna på demonerna i huvudet och bara kör! Kroppen kan så mycket mer än vad man tror.

FullSizeRender6Många demoner sitter i huvudet och inte i kroppen.

IMG_9818Favoritbanan Itzy Bitzy med en massa rötter och stenar.

Men det har blivit alldeles för få sköna kvällsturer efter jobbet. Sommar i Stockholm kan vara helt magiskt. Skogarna lyser i gröna nyanser, solen skiner och stigarna är torra. Men kvällsturerna kan jag räkna på händerna i år. Förra året blev det fem turer i veckan, nu blir det fem turer på en månad. Efter att knät blev sämre igen har det knappt gått att cykla alls. Nu fylls kvällarna av naprapatbehandlingar och rehab-övningar istället…

IMG_8695Kan man inte cykla får man göra annat. Stockholm by water.

FullSizeRender2Lina och Micayla i Hammarbybacken. Långa, ljusa sommarkvällar är bäst!

Det (enda?) positiva med skadeproblematiken är att jag har haft tid att vara på landet en hel del. Det har blivit mycket båt och vattenskidor istället för cykling… och en hel del vin :)

IMG_9458Inte mycket som slår kvällar som dessa vid Mälaren.

4Det finns mer än cykel i livet. Ibland måste man bara påminna sig själv!

Ikväll blir det nog en kort tur i Hagaparken för att dämpa cykelabstinensen. Nu för tiden vet jag inte längre vad som är rätt eller fel: vila eller träna? Cykla eller inte? Alla säger olika? Alla menar väl. Men det viktigaste är nog lyssna på sig själv. Och ikväll måste jag cykla.

FullSizeRender3Haga-kärlek.

/Hanna

Kommentera

