En hjälpande hand efter jordbävningen i Nepal

Efter jordbävningen i Nepal i våras ville många hjälpa till på något sätt. Daniel Nilsson bestämde sig för att åka ner till Nepal för att hjälpa till och samlade in så mycket pengar och saker som möjligt för att ta med sig till de behövande. Tyvärr blev Daniels resa allt annat än fridfull då han blev väldigt, väldigt sjuk under resan. Vi önskar honom lycka till med rehabiliteringen och hoppas få se Daniel på benen igen så snabbt som möjligt. 

Jag är ledsen för den sena återkopplingen. Resan gick verkligen inte som planerat – och i skrivandets stund ligger jag i en sjuksäng på Karolinska. Bilderna från resan laddade jag först ner igår eftersom den senaste månaden har spenderats i diverse sjukhussängar på St Görans och Karolinska sjukhuset.

IMG_5512 IMG_5520

Jag åkte som planerat till Kathmandu i början av sommaren. Där köpte jag på mig skolmaterial, tält, hygienprodukter, olika sportleksaker som bollar och racketar m.m. precis som planerat. Efter en dryg vecka påbörjade jag färden upp till byn Okhaldunga – en fantastiskt vacker bergsby som ligger i Himalayas 1849 meter över havet som drabbats hårt av jordbävningen. Efter att ha kört 10 timmar uppåt bland bergen var vi framme vid mötesplatsen för våra bärare där vi skulle fortsätta resan till fots.

IMG_5700IMG_5629

Redan i början av vandringen kände jag att all min energi försvann och det började stråla och krampa i benet. Jag fortsatte men snart fick min gode vän Pula Sherpa ta över min packning. Istället för en kort dagsvandring tog resan mig två långa, tuffa dagar. Jag förstod att något var allvarligt fel men fortsatte min resa som hade ett så viktigt slutmål. Dagarna gick och jag blev bara sämre och sämre. Jag hade svårt att både gå och andas – inte något man vill ha problem med när man är i Himalayas (eller någon annanstans för den delen).

IMG_5961IMG_6013

IMG_5793

Jag förberedde mig faktiskt för att inte kunna ta mig därifrån då jag förstod att det var något med hjärtat och insåg att mina lungor höll på fyllas med vätska. Trotts allt detta så ville jag ändå slutföra det jag påbörjat och dela ut alla saker jag samlat in samt dela ut pengarna för nybyggnad. Jag höll på en hel dag med själva utdelningen och försökte vara så rättvis som möjligt. Trotts att sjukdomen gjorde det kämpigt så gav det en sån otrolig energikick – all tacksamhet, glädje och glada leenden. Det gjorde mig lycklig!

IMG_5878IMG_5915

IMG_5969

IMG_5967

Efter det följde en helvetesnatt och nästa morgon fick vi tag på en satellittelefon för att ringa efter helikopter. När jag var tillbaka i Katmandu bokade jag om flygbiljetten en månad tidigare än planerat. Då jag rest till landet mot UD:s reserekommendation gällde inga försäkringar – alltså ingen helikopter, sjukvård eller SOS-flyg fanns till förfogande. Istället blev det 25 timmar på flygplan och flygplatser. Jag hade svårigheter att andas och gå och jag hade proppar som cirkulerade i kroppen. När jag väl kom hem till Arlanda väntade min syster som ringde på ambulans. På Sankt Göran konstaterade doktorerna akut hjärt- och njursvikt och vid det laget hade jag ett så lågt blodtryck att kroppen var på väg att stänga ner.

IMG_6023

Jag är otroligt lycklig att få en andra chans trotts att jag har en lång väg framför mig tills jag är helt rehabiliterad. Det känns fortfarande konstigt att råka ut för något sånt här då jag fysiskt sett aldrig varit i bättre form i Himalaya (och då har jag ändå varit där nio gånger tidigare). Men det är som det är – lyckan som mötte mig när jag delade ut saker i Nepal håller mig fortfarande varm och glad inombords!

IMG_5830 Ngwang Sherpa har bestigit Mount Everest två gånger!

IMG_5846Pema Sherpa testar Addnatures tandlagnings-set.

/Daniel Nilsson

Kommentera

